Det ultimate influenser-barnet

Categories Blogg, Galskap satt i system, Vesla og Snuppa

Jeg har flere ganger motsatt meg merkelappen som mammablogger, og mener dette heller er en protest mot mammablogger, men det virker som dette er en merkelapp som blir hengende ved meg enten jeg vil eller ikke. Selv om jeg er en noe motvillig mamma-blogger, må jeg bare innrømme at jeg eksponerer mine tre yngste barn på bloggen. De to eldste vil ikke, og det respekteres. Men Lille Storebror, Snuppa og ikke minst Vesla er eksponert. De to første er myndige, og dermed uproblematisk i det de godkjenner alt som omhandler dem. Det gjør forsåvidt Vesla også.

Gjennom noen år nå har jeg delt bilder av hverdagslivet og fortalt litt om livet vårt hjemme. Vesla har unektelig vært et hyppig brukt motiv, men har selv fått bestemme om jeg får legge ut bildene eller ikke. Hun har selv kommet med innspill til innlegg, men det er en god del som ikke har blitt skrevet nettopp fordi det vil utlevere personlige deler av livet hennes. Noe som kan virke gøy i dag, men kleint i morgen. Så kan vi diskutere til det kjedsommelige aspektet rundt om dette er greit eller ikke, og om hun er gammel nok til å ta slike avgjørelser.

Nå annonserer jeg veldig lite, men jeg har også gjort et feilskjær når det gjelder Vesla og promotering i reklame. Vesla trengte ekstra D-vitaminer, og jeg skrev en reklame for dette. Ikke den største synden, men utrolig klønete gjort. Det er eneste reklamen hun har vært brukt i.

Jeg ble meldt til barnevernet fordi jeg blogget om henne. Det var en kjip erfaring, men bloggen ble «friskmeldt» etter samtaler med meg og henne. Likevel er det ikke noe jeg unner noen å oppleve, men som en venninne så pent sa det, « .. når misunnelsen er større enn kjønnsdrifta..» Grunnen var at Vesla ble eksponert i en blogg hvor aspekter av voksenlivet også ble omtalt.

Om noen måneder er Vesla 15 år. (Helt sinnsykt å tenke på, for jeg syns jo nettopp hun var et lite gult bustehode som var høyt og lavt overalt) Som 15 åring er hun faktisk så gammel at hun kan gå på kino alene, melde seg inn i foreninger og trossamfunn, og bestemme over egne penger som hun tjener. Hun er faktisk også gammel nok til å få straff dersom hun bryter norsk lov. Forbudet som Venstre fremmet skal gjelde barn under 15 år, så jeg må bare skynde meg å eksponere Vesla FØR loven kommer, for jeg vil jo også ha omtale!!!

Jeg forsøkte å lage et «intervju» med henne om det å være det ultimate influenser-barnet, men det floppet fullstendig. Hun sa de feile tingene og forholdt seg overhode ikke til hverken manus eller andre instrukser. Jeg la noen av klippene på Instagram til skrekk og advarsel mot å bruke barn i reklame. De ødelegger ALT! ( JADA! Det ble lagt ut med hennes tillatelse!) Influenser-barnet var svært lite mottakelig for å vise frem det intellektuelle og seriøse ved oss.

Men da jeg spurte om jeg også kunne få sørge for å dokumentere at man kan bruke barna til å lære ting, f.eks om sex, svarte hun bare enkelt: «Ja, men ka e det du treng å vit mer om?»

Nei, jeg blir neppe rik på den ungen, og jeg tenker jeg er glad jeg har en lønnet jobb på dagtid, ellers kunne det blitt magre tider i heimen, og Vesla egner seg definitivt ikke som noe influenser-barn man kan tjene penger på. Til det har hun altfor mange selvstendige meninger om hva som er greit eller ikke.

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Det ultimate influenser-barnet

  1. Jeg tror hun er det perfekte influenserbarnet 😊 fordi hun takler det så bra, og fordi du er den du er og ikke har utlevert ting. Her er skrevet med humor hele veien 🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.