Last Updated:

Det perfekte uperfekte

Categories Blogg

Så kom julekvelden.

En julekveld hvor langt fra alt var perfekt, men det ble en perfekt uperfekt kveld.

Alt ble ikke vasket ferdig, alt jeg planla å bake ble ikke bakt, ikke alle klærne ble vasket og hengt på snora, og ikke alle bodene ble tømt for rot. Jeg var litt misfornøyd. Aldri kommer jeg helt i mål med planene mine.

Da jeg kom i kirka var det en nydelig preken som traff meg helt spot on. Presten sa at det var den andre korona-jula og det var kjipt, men det var da de som hadde det verre. Han sa  at man må nyte jula og om den ikke er en perfekt glansbilde-jul, så er den likevel god nok. Det uperfekte kan likevel bli perfekt. Så tegnet han et bilde med ord over hvordan den første julekvelden var, og den var heller ikke helt optimal i en kald stall uten ribbe og pinnekjøtt eller kaker og akevitt. Men det ble jul likevel. Jesusbarnet ble født på tross.

Vi har jo alle et valg. Å nyte stunden som den er og ha ei fin tid, eller jage det perfekte og være misfornøyd med at ikke alt blir som forventet. Er vi blitt storforlangende og utakknemlig i så stor grad at vi ikke evner å se gledene i de små tingene?

Jula ble perfekt.

Vi var sammen, Storesøster, Lille Storebror, Svoger, Vesla, Mimmi ungen og Lille Gull. Maten var nydelig, ungene var glade og gavene var kjempe fine. Men Snuppa var savnet. Hun jobbet dag og kveldsvakt. 15 timer i strekk. Vi hadde laget julaften for henne når hun kom av vakt. Da ble det mini-julaften ut i de små timer. Storebror feiret jul med kjæresten.

Det var ingen stor greie med de tingene jeg valgte å hoppe bukk over i juleforberedelsene. Det ble jul likevel, og om jula ikke ble perfekt, så ble den perfekt uperfekt!

Jeg gleder meg til romjula og skal nyte det som kommer min vei, og når ting ikke blir helt perfekt, skal jeg huske at det er de som har det mye verre enn meg. Huske at sorg og glede er deler av livet, og begge deler har en naturlig plass. Huske å sette pris på de små tingene i livet. Verdsette stunden uansett.


Med dette vil Vesla og jeg ønske alle sammen en nydelig og fredfull jul. 🌟🎄💝

2 kommentarer

2 thoughts on “Det perfekte uperfekte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.