Den jævligste boken noen sinne

Categories Blogg

Jeg har akkurat lest en bok med usedvanlig høy snørr og tårer-faktor. Historien til eldste datter i Alvdal-saken er kommet mellom permene, og det er sterk kost å fordøye for en som er mamma selv. Hjertet mitt blør for de stakkars barna.

Halvveis i boka var jeg så rasende på denne mammaen og de andre overgriperne i saken, som har krenket barna så unevnelig, men også på et hjelpeapparat som aldri var i barnas hjørne.

Hva i helvete er feil med disse pedofile? Disse som planla å få datteren til å være surrogatmor til en beibi som de skulle misbruke til det var rundt tre år, for da ville det ikke kunne angi overgriperne. Hvem tenker på sånt? Hva har gjort til at de går rundt med slike grusomme planer i hodet ?

Og hva er feil med fagpersoner som ikke reagerer på barnets abnormale adferd, og ikke følger opp at barnet får hjelp?
Hvordan kan mennesker som er utdannet til å hjelpe barn som har vært utsatt for overgrep, overse og ikke minst ignorere dem?

I tillegg så var det en fostermor med et enormt stort hjerte som ikke ble hørt, og ble tatt for å være en del av problemet, fordi hun våget å stille spørsmålstegn med de vedtatte sannhetene til barnevernet. Dette barnevernet som i beste fall gjorde en slett jobb, og som jeg håper nå skjønner hvilken enorm tjenesteforsømmelse som ble begått, og sørger for at det ALDRI skjer igjen på deres vakt.

Underveis i lesingen satt jeg og grein og hulket, jeg var skikkelig uvel og kvalm. Jeg kjente på hat og forakt. Hva i all verden er det som får mennesker til å begå så jævlige handlinger mot de svakaste av de svake?

Jeg klarer ikke å skjønne at det er mulig! Hvordan klarer noen å begå så avskyelige handlinger i et lite samfunn over så lang tid, uten at noen reagerer?

Denne boken bør være pensum på barnevern- og sosionom opplæringen i hele landet.
Denne boka bør også være et klart eksempel på at det er bedre å stille spørsmål og å si i fra en gang for mye enn en gang for lite.

Stakkars, stakkars barn ❤️

Hvis du er bekymret for et barn, kan du melde fra til barneverntjenesten i kommunen. Du kan melde anonymt til barnevernet, de har plikt til å undersøke saken, eller du kan kontakte politiet for råd og samtale.

Bildet er for illustrasjon.

6 kommentarer

6 thoughts on “Den jævligste boken noen sinne

  1. Så virkelig trist og jeg ville sikkert føle det samme hvis jeg har lest boken. Og selvfølgelig hvis jeg kjenner noen som ble behandlet slik. Håper at du får frem saken gjennom bloggen.

  2. Jeg lastet ned alle 3 bøkene om Alvdalsaken etter å ha lest din beskrivelse. Jeg er nesten ferdig med Eline sin beskrivelse og er rystet helt inn i sjelen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.