Last Updated:

Bordet fanger

Categories Blogg

Her nord er avstandene mellom A og B mye lengre enn sør for polarsirkelen. Nja, avstanden er vel strengt tatt den samme uansett hvor man er, men det er lengre mellom servicetilbudene i kommunen enn det det er lengre sør. Kollektivtransporten går en gang i skuddåret, hvis den går i hele tatt. El-busser og miljøhensyn er vel og bra, men vi vet hvor vi bor, og at det er kaldt og glatt. Da bør bussene i det minste takle vær og føre, men det glemte de visst å ta høyde for da de kjøpte bussene som går her oppe. Argumentene til de som fastsetter tilbudet, er vel at vi har et godt transporttilbud i forhold til antall mennesker som bor her oppe. Så for å få et bedre tilbud må vi ha flere folk som benytter tilbudene. Derfor henstilles det til å få flere barn! Kanskje Erna har rett da hun foreslo det?

Nå har altså drivstoffprisene bikket 20 kroner, og det første sjokket har omsider lagt seg, men jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke hadde trodd at prisene skulle bli så høye i en oljenasjon som Norge. Vi eier jo oljen!? Jeg hadde faktisk trodd at de som bestemmer hadde tatt til vett før det kom så langt, men den gang ei. Regjeringen la i januar frem en klimaplan som skal gjelde frem mot 2030. Hovedsakelig går denne planen ut på å tredoble CO2- avgiften frem mot 2030. Med dagens drivstoffpriser går ca. 60% av prisen til staten i form av avgifter. Solberg-regjeringen kompenserte økt CO2-avgift med lavere veibruksavgift, men sittende regjering har ikke lagt dette frem som et alternativ. De kan altså kysse meg der jeg er høyest når jeg plukker blåbær!

Vi har stått og står for så vidt midt opp i en pandemi, og for å hindre smitte eller bli smittet ble det anbefalt å holde en meters avstand. Selv om Støre tenker at en meter på byen ikke er så viktig for han, så er det faktisk jævlig viktig for meg. Når da det er et kollektivtilbud her nord,  som ikke ligner noen ting, sier det seg selv at på de avgangene som går, er bussen full. I tillegg er vi tilbake til lange avstander, altså må man sitte sammen, og en meteren er umulig. Det betyr bil på meg inntil videre. Jeg bruker altså ca. 2 tanker drivstoff i måneden, og en tank koster meg nå rundt 1.000 kroner. I tillegg kommer kostnader for bom, og kostnader for parkering. Vi har et parkeringstilbud som blir dårligere og dårligere, og dyrere og dyrere. Vi skal bli et grønt sentrum forstås.

Jeg vet ikke hva pokker de som bestemmer tenker på, men snart lønner det seg ikke å dra på jobb i hele tatt. Det er bare å fortsette å ha hjemmekontor, og mure seg inne, for reisekostnadene spiser opp stadig mer av lønna. Nei forresten, det blir jo ikke noe bedre. Da må vi jo betale ekstra avgifter for strømmen vi bruker, for å kompensere elektrisitetstapet som skjer ved salg og frakt av energi ut i Europa. Snakker om at bordet fanger..

4 kommentarer

4 thoughts on “Bordet fanger

  1. Et skikkelig hjertesukk. Og jeg er helt enig.
    Noe er helt feil nå for tiden.
    Jeg tror Erna er glad hun ikke er statsminister.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.