Jeg er litt redd egentlig

Categories Blogg

I dag har det vært en heller hektisk dag, og jeg har ikke hatt tid til å tenke så mye på noe annet enn jobb, og det er jeg egentlig veldig glad for.

Den siste tiden har jeg hatt en blogg-pause, for det har vært mye jobbing. Årsoppgjør er årsoppgjør, og da ramler jeg ned i min egen lille boble og bare jobber. Det er veldig lite annet jeg bruker å få med meg. I år har det vært litt annerledes, for det har vært OL. Herlighet for et OL! Vi kan i høyeste grad synge høyt og skingrende, at det er deilig å være norsk i Kina.

En annen energi lekkasje har startet i det små, og stadig vokst seg større. Konflikten mellom Russland og Ukraina har tatt stadig mer av min tid, spesielt etter som konflikten har eskalert. I natt lå jeg å så på nyhetene til klokka var 03.00, og jeg sovnet med en ekkel uro i kroppen. Jeg kjente på en ulmende redsel for at konflikten skulle kulminere i sammenstøt mellom partene. Faren for krig i Europa er større enn noen gang, og jeg er litt redd.

Krig har stort sett vært en historisk hendelse og noe som jeg bare har lest om i historiebøkene, og aldri noe som har påvirket mitt liv direkte. Konflikter i verden har vært langt unna min bakhage, og jeg har aldri vært bekymret for utviklingen på annen måte enn at jeg har hatt sympati for de som har vært skadelidende. Jeg har ønsket at Norge skulle være en «Safe Haven» for de som har måtte rømme fra landet sitt for å overleve, men jeg har aldri hatt hatt dette inn på livet. Joda, jeg husker Gulfkrigen og at vi sendte norske styrker ned, men igjen, det var langt borte.

Jada, jeg vet at Ukraina også ligger langt unna Norge, men jeg er bekymret for at dette skal være starten på en konflikt som vil spre seg i Europa. Noen sier at vi står på terskelen til den største konflikten i Europa etter 2. verdenskrig. Hvor nært kan konflikten komme i forhold til Norge? Vi er naboer med Russland, og jeg tenker at det kan ligge an til en særdeles ekkel nabokrangel i nabolaget. Jeg liker ikke krangling. Faktisk er jeg litt konfliktsky.

Jeg liker ikke situasjonen, og skjønner ikke hvorfor ingen har sendt Putin Torbjørn Egners Kardemommelov, han kunne sannelig hatt godt av å fått den som sitt eget mantra. Verden kunne vært en mye bedre plass å leve.

«Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.»

4 kommentarer

4 thoughts on “Jeg er litt redd egentlig

    1. Har kanskje et annet syn enn deg der. Dette er en konflikt som har vart i 8 år. Den er ikke ny, mediastyrt eller plutselig. Det er heller ikke en fremprovosert konflikt som er initiert av NATO eller EU, slik Putin hevder, men slik jeg ser det, en russisk president som ikke anerkjenner Ukrainas suverenitet. Det har han ikke gjort siden forrige president i Ukraina ble avsatt i 2014.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.