Last Updated:

Barn som flyr alene.

Categories Blogg

Jeg ble noe forbauset da jeg leste om en irritert pappa som ikke fikk sendt 12 åringen sin alene med fly fra Tenerifte med mellomlanding på Arlanda og Oslo. Norwegian tilbyr nemlig ikke en tjeneste som følger passasjerer fra gate til gate. Oslo var ikke noe problem, for det kunne hun ordne selv, men Arlanda kunne bli en utfordring.

Mine barn har reist alene til pappaen sin med fly i feriene. Det kan de så lenge det er en direkteflygning, Ved mellomlanding er jeg ansvarlig for å ordne tilsyn mellom flightene. Det er en regel at de ikke kan ta vare på seg selv uansett om jeg hadde hevdet at de var fullt ut i stand til å ta vare på seg selv.

En av hjemreisene for barna ble noe lengre enn forventet. Da de skulle lande her i Bodø var det så mye tåke at de måtte fly videre til Evenes, og ta buss hjem. Det ble sikkert 7 timer ekstra. De fikk følge av en flyvert hele veien, og vi hadde telefonkontakt med de flere ganger underveis. Barna fikk mat og drikke og ble tatt veldig godt vare på.  Da de kom hjem, hadde jeg hatt det grusomt mens ungene så på det hele som et eventyr der de fikk reise med fly, buss og ferge.

Mulig jeg er veldig sær, men hvem sender en 12 åring alene med et fly som skal  mellomlande på en så stor flyplass? Hva hvis flyet får en teknisk svikt og må lande i København og må ombookes? Hva om hun må overnatte på en fremmed plass? Jeg tenker ikke dette vitner om at Norwegian er sær, jeg tenker det er foreldrene som er sær?

 -Hele poenget med at jeg skriver dette er for å understreke hvor latterlige det er at de ikke kan yte litt service og hjelpe oss selv om de har ikke en tjeneste for det, svarer xxxx. AN 31/1-20.

Jeg ler nå litt for meg selv. Jeg forventer at personalet på bensinstasjonene skal komme ut å fylle diesel for meg. Selv om de ikke tilbyr dette, kan de i det minste yte litt service og gjøre det for meg! See my point?

Siste gang de største ungene mine reiste med tilsyn på flyet, fulgte jeg de ombord. På den tiden fulgte alltid foreldrene barna helt inn i flyet før de andre passasjerene fikk komme ombord. Storesøster og storebror satte seg godt til rette. Storesøster smilte triumferende mot Storebror.

-Styrter vi med flyet overlever ikke du, men det gjør jeg! Jeg har bind med vinger! 😂

Norwegian kan nå være litt vel tverre av og til, men i denne saken heier jeg på dem!

Selvsagt er det store individuelle forskjeller på unger, men jeg hadde ikke sendt Vesla alene med fly med mindre det er en direkte flight. Jeg ser for meg at det hadde endt opp som Hjemme Alene 2. der hun hadde stått i et fremmed land å klødd seg i hodet og spekulert på hvor hun var og hvordan i all verden hun havnet der!

2 kommentarer

2 thoughts on “Barn som flyr alene.

  1. Jeg er veldig enig med deg 🙂 Jeg synes ikke man bare skal REGNE med alt mulig rart. Og det å ta toget en strekning, eller flyet en direkte-flygning, greit nok, men på en SÅ lang tur med fly, og liksom bli SUR for at de ikke har egne “barne-vakter”, nei, enig med deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.