Antall nærkontakter

Categories Blogg

Det var grytidlig for oss å stå opp i dag. Med søvnen i øynene dro vi avsted i en iskald bil. Helgas siste dansetrening stod for tur. Vesla gledet seg, men var sliten i kroppen etter forrige trening.

Vesla har hatt hektiske dager med masse danseundervisninger, og korøvelser den siste tida. Etter dagens øvelse, skulle julekonserten med korene gå av stabelen, så i går var det generalprøve i tillegg. Hun gledet seg veldig til konserten, og hun og en venninne skulle ordne hår og sminke seg sammen, derfor hentet vi venninnen når vi var på tur hjem.

Så kom meldingen. Konserten var avlyst! Det var covid smitte i det ene koret de hadde øvet sammen med fra torsdagen. Smitten sprer jo om seg i rekordfart nå,  så det var innført strenge regimer for å stoppe spredning, også der Vesla har oppholdt seg.

Naturlig nok begynte jeg å telle over Veslas nærkontakter. Koret er kanskje 20 stk, familien er tre stykker, drillen er 20 stk, klassen er 25 stykket, og ikke minst 2 venninner. Det er 70 stykker!!!

Jeg fikk skikkelig ekkel magefølelse. 70 stykker, og da er det faktisk mye mindre enn det kunne vært! Det gikk kaldt ned ryggen min, og jeg valgte å teste henne umiddelbart. Enn om hun var smittet og hadde spredd smitten videre?

Testen var negativ, og jeg pustet lettet ut i første runde, men kan man være trygg?

En ting er sikkert, Vesla skal ikke noen fritidsaktiviteter før 2022. 70 nærkontakter er altfor mange, og nå skal hun bruke maske mens hun går inn og ut på skolen. Det er ikke bare fordi jeg ikke vil at hun skal bli smittet, men også fordi hun er så aktiv i mange grupper, at faren for at hun skal spre smitte til mange, er stor.

Det ser ut til at det gikk bra denne gangen, men det var en brå oppvåkning med tanke på antall nærkontakter. Vi har en vei å gå her i huset også.

2 kommentarer

2 thoughts on “Antall nærkontakter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.