Agurknytt

Categories Hverdagsliv

Jeg er nyhets-freak, ingen tvil om det. Må ha med meg det som skjer, så nyhetskanalen står på i timesvis hjemme. I tillegg blaker jeg gjennom mengder med aviser. Med andre ord bruker jeg noen timer på avis-lesing hver dag.

Sommeren har vært høysesong for agurknytt. Agurktid er tiden da politikere tar ferie og journalistene har mindre å skrive om. Da sender redaksjonene ut sine journalister for å sjekke grønnsaksprisene på torget – derav uttrykket, lyder én av teoriene.

En av de nyttigste agurkene i så måte var kanskje da NRKs Brita Blomquist en sommer sjekket tomatpriser og skjelte ut torghandlere som holdt stive priser. Ifølge Nettavisen førte dette til tomatopprør og lavere priser enkelte steder. Trivialiteter er ellers typisk for gode nyhetsagurker. Fenomenet forekommer i de fleste land, og på engelsk heter fenomenet betegnende nok «silly season». Det skriver Aftenposten i en reportasje om akkurat agurknytt.

Det er mye agurknytt på blogg.no også. Det er ikke de store meningsytringene som forekommer for tiden. Mest matoppskrifter, feriebilder og strikkeoppskrifter. Ja, også ulite munnhuggeri mellom innbyggerne i Blogglandia. Men et og annet innlegg engasjerer og maner til å tenke litt, og det er bra. Hjernen trenger litt føde for ikke å gå helt i hvilemodus selv om det er sommer.

Jeg merker det på meg selv også. Jeg er ikke like engasjert i det som skjer i samfunnet nå som sommeren har overfalt meg. Jeg lever i min egen lille boble, og blogger mest om intetsigende pjatter. Det betyr at bloggen minner mer om min lille skribleblokk enn en blogg. Kjære lesere, stå han av! Det kommer bedre tider. Jeg lover!

2 kommentarer

2 thoughts on “Agurknytt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.