Skandinavisk og easy target

Categories Blogg

Det hender at vi jentene går ut på byen i helgene. Nå er det lenge mellom hver gang for min del, men det hender nå og da. De fleste menn man møter ute er hyggelige og ikke minst høflige. Så skjer det da fra tid til annen, at man møter en skikkelig douchbag. En som gjerne er litt overstadig beruset, og har fått på seg tøff-trusa. En som kommer bort til deg helt på tverra og snøvler frem: “Bli me mæ hjæm i natt, æ har så jævla lyst på dæ!” Det er da man kjenner at underlivet snurper seg sammen på ubestemt tid og man vurderer løypebytte.

Hvis vi møter våre nye landsmenn ute, er de faktisk sjelden eller aldri synlig beruset, men man skygger banen likevel. Mange har den holdningen at om en norsk jente snakker med de, er damene automatisk interessert i sex. Nå skal det sies at jeg aldri har opplevd noen som ufine når de blir avvist, til tross for at det i nyhetsbildet florerer med det motsatte. Jeg har mange ganger undret meg på hva som får en mann til å tro at en samtale eller et tilfeldig møte nødvendigvis skal ende opp i sex? For en håpløs romantiker som meg, blir jeg bare nedstemt av å møte slike menn.. Where are all the Heros gone?

Så tilbake til innlegget om det å møte kjærligheten i Tyrkia.. Har du ikke fått lest det, kan du lese det her. Hva gjør at menn i Tyrkia har et slikt syn på nordiske kvinner som de tilsynelatende har?

Første gang jeg var i Alanya var vi et jentegjeng som dro sammen. Jeg var nyskilt og hadde på meg back-up-I-hate-men-skiltet, og ingen av oss var ute på sjekker’n. Men du verden som vi ble flørtet med! Det var jo DEN selvtillits-boosten. En av kveldene var jeg litt brisen og mannevond, og glefset til en av bartenderne som spurte om jeg ville møte han senere. Hva faen som fikk han til å tro at jeg var interessert i han? Han måtte da forstå at jeg var norsk, selvstendig og har møtt mange som han i Norge. Slike som tror de er verdens 8. underverk, og at vi norske damen bør falle som fluer! 

Til alt overmål ble han sittende sammen med oss å prate ut over natta. Og det han sa fikk meg til å tenke litt.

Norske single damer kommer uten menn ned til Tyrkia. Selvfølgelig kommer det par og familier også, men nå var det holdninger til damer han snakket om. Vi skal ha husmorferie, venninnetur eller bare party! Vi er utsultet på sol, varme og avslapping. Vi kommer på stranden og fjaser og drikker litt vin. Vi er lykkelige og glade mens vi kjenner kulda slipper taket i våre nordiske forfrosne kropper. Vi blir møtt av flørtende og imøtekommende unge tyrkiske menn. På stranda går de unge tyrkerne å jobber. Noen damer blir kanskje små-fulle alt nå, og når beachboyen kommer forbi kan han få både klapp på skulderen, bli strøket over rompa og befølt oppover føttene. De er så vant til det, at de bare rister på hodet og ler mens de jobber videre. Så tusler vi opp på hotellet, etter å ha lagt igjen en liten formue i mat og drikke, for å ligge på lading en stund før vi skal ut å spise middag. Ingen av oss ofrer en tanke på at noen kan føle seg støtt over vår oppførsel.  Etter en liten hvil, pynter vi oss gjerne litt og tar på noen litt pene klær før det bærer ut på en restaurant. Her fråtses det i god mat og drikke, og gjerne en drink etterpå. Vi flørter og smiler og er lykkelige. Noen vil på nattklubb og andre på bar, og nå er flørte-genet fullstendig aktivert. Kokette smil, og flørtende blikk så det holder.. Ingen tvil om at det er mange som har sex mer eller mindre tilfeldig. Går du på stranden på kvelden ser man stadig par som ligger tett om slynget av hverandre på ei klam solseng som kneler kraftig under vekten av aktivitetene den bærer.

Så tilbake til disse tyrkiske mennene som tror alle damer kommer for å få sex. Deres erfaring med disse damene er at vi mer enn gjerne vil ha deres oppmerksomhet. Vi bruker penger som om det ikke var botn i Vestfjorden, og på noen uker bruker vi det som er en halv årslønn for en kelner. Mange har mer eller mindre tilfeldig sex, og gjerne flere partnere i løpet av ferien. Så spurte han meg rolig, hvem er det da som er med på å gi et urealistisk bilde av hva en nordisk kvinne står for?

“Hvis jeg kommer til Norge, raver rundt full fra morgen til kveld, tafser på deg mens du jobber, bruker penger på fyll og forventer at du skal smile 24/7 og være parat til å gå til sengs med meg etter 12 timers jobbing i sol-steika, hadde du godtatt det?”

Skal si kjeftsmella ble stille. 

Selvsagt hadde jeg ikke godtatt det! Jeg hadde reist han til helvete etter første tafs! Det satte også ting i et litt annet perspektiv. I ettertid har jeg møtt flere tyrkiske par, og alle kvinnene blir behandlet med ærbødig respekt. Her er det helt klart at ordtaket hånden som rører vuggen, er hånden som styrer verden, er gjeldende i stor grad. Det er altså synet og holdninger til skandinaviske kvinner som er forkvaklet. Her er det holdninger som vi skandinaviske kvinner også må ta ansvar for. Og igjen, det gjelder ikke alle, men etter flere år der nede er det helt klart at det gjelder en god del. 

I sommer var det en som spurte om det ikke var fantastisk for meg å komme ned her, det måtte jo være rene Mekka for meg? Jeg spurte litt forvirret hva han tenkte på, og han svarte at jeg kunne jo få masse menn og mye sex! Jeg svarte bekreftende at det var så, men det får man jo hjemme også om man er interessert i det. Han så uforstående på meg og spurte mistenksomt: “Hvis du kan få en mann hjemme, hvorfor er du her da?” Jeg var ikke sikker på om jeg skulle bli fornærmet eller begynne å le, men det forteller meg noe om hva som tenkes om enslige damer. Da jeg sa jeg var singel etter eget ønske, spurte han helt enkelt: “Er du lesbisk?” Jaja.. Man endrer ikke holdninger hos folk over natta..

Uansett damer! Når vi blir møtt av et forkvaklet kvinnesyn, må vi kanskje tenke litt over hvorfor det er slik også. Kanskje vi må ta selvkritikk over egen adferd og starte med å endre holdningene til den som ser på deg fra speilet i første runde?

Klart det er lov å flørte, men en viss respekt for det landet man besøker må man ha! Vi forventer det samme av de som kommer hit til Norge!

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Skandinavisk og easy target

  1. Det å ta seg til rette i andres intimsonener er ikke greit uansett kjønn! Men jeg tror selv at et forvaklet kvinnesyn har flere årsaker enn bare venninnereiser og utdrikningslag. Jeg velger å tro at det ikke er flertallet som drar og tafser på mannlige bartendere eller strandservitører, de det gjelder går over en grense. Men å forsvare sitt syn på den måten blir like teit som å kalle alle menn for griser etter at noen få ble hengt ut gjennom #metoo kampanjen. Hvis man ikke klarer å bruke sunn fornuft, men velger å skjære alle over én kam så er det en selv det er noe galt med.

  2. basketballfrue: Jeg er nok helt enig med deg, men tror nok han prøvde å poengtere at kvinners adferd kan være respektløs ovenfor menn, og gir et syn på skandinaviske kvinner som lettvint. Forøvrig er jeg opptatt av at alle skal respektere hverandres grenser, uavhengig av kjønn og etnisitet. Men jeg tror vi har en lang vei å gå..

    Og jeg poengterte vel også at det ikke gjelder alle, men det er mange..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.