Tyrkia og kjærlighet… Skeptisk!!

Categories Blogg

Jeg har 5 år på rad feriert i Tyrkia, og da i Alanya. Enkelte år har jeg vært der både på vår, sommer og på høsten.

Det er et aldeles nydelig land med stabilt klima, nydelig mat og vakre omgivelser. Jeg er også medlem i endel grupper for nordmenn i området på FB. Her blir det tatt opp det meste fra reisetips, efes-priser, valutakurs, trasfere og ikke minst politikk og kulturkrasj. Når det kommer til det politiske klimaet i Tyrkia, er dette noe jeg ser på med kritiske øyne. Vi reiste ned en uke etter kuppet for to år siden, og var noe skeptisk. Jeg hadde med meg jentene mine, og venninnen min hadde med seg datteren sin. UDI manet til forsiktighet, så vi holdt oss unna Ataturk park i tilfelle.. Der var det satt opp stor skjerm og det ble hver kveld sendt noe som (for meg vel og merke) virket som propaganda. 

En kveld vi gjorde oss klar for å gå ut å spise begynte politiet å kjøre rundt i gatene ved hotellet. Først skjedde det ingenting, men da de kom andre runde og begynte å snakke over høyttaler, begynte folk å bevege seg hurtig rundt i gatene. Masse folk hentet bilene sine og forsvant. Meldingene kom bare på tyrkisk, og jeg ble kjemperedd! Jeg ba ungene holde seg inne på hotell-rommet og gikk ned i resepsjonen. Pulsen var bra høy. Heldigvis var det en engelsktalende resepsjonist der, og når jeg la frem min bekymring, smilte han til meg og sa at det stemte at det kom en anmodning fra politiet, men det var ikke noe å bekymre seg over. De hadde bare bedt de som hadde ulovlig parkerte biler om å flytte de fordi søppel skulle tømmes og gatene skulle feies… Ola Dunk på ferie tenkte jeg da jeg gikk rødmende opp på rommet for å hente ungene.

Det triste med kuppet, var at det var så få turister som valgte å dra til Tyrkia fordi man var redd for uroligheter i etterkant. Når nærmere 30% av inntektsgrunnlaget kommer av turismen sier det seg selv av det ble tøffe tider for de som jobber med turistene. Flyruter ble kansellert, og flyprisene  på de billettene som var igjen gikk fra akseptable til svin dyre. Noen av rutene er kommet tilbake, men ikke på langt nær så mange som det var tidligere. Vi i nord har jo nærmest en verdens-reise for å komme oss nedover. Jaja.. Sånn er det bare. Men jeg håper det snart starter å gå fly herfra også igjen.

Når inntekts grunnlaget ble såpass redusert, sier det seg selv at det var mange som fikk en tøff skjebne. De som jobber med turisme jobber hardt fra ca. april til oktober, og lever av pengene de tjener resten av året. Mange av de som jobber har minimalt med skolegang, og ingen mulighet til å skaffe seg jobb utenom sesong. De jobber sjelden på fastlønn, mest på provisjon. Når turismen svikter, sier det seg selv at omsetningen går drastisk ned og med det også lønnsgrunnlaget for arbeidstakerne. Det finnes heller ingen sosiale rettigheter for disse arbeiderne. Mange må ha hjelp fra familie og venner for å overleve. De fleste som jobber i barer, restauranter og på stranden kommer til Alanya fra andre byer for å jobbe. 

I tillegg er lira blitt veldig svak i forhold til euro. Leie på bygg betales helst i euro, så på denne måten har husleiene steget enormt siste årene. De har det nok ikke så enkelt der nede vil jeg tro.

Vi merket dette veldig godt når vi var der nede nå. Alle var på tilbudssiden hele tiden. Vi var knapt ferdig med en drink før de var ved bordet for å tilby oss mer å  drikke. Det var liksom ikke begrensninger i hvor velvillig de var. Vårt reisefølge bestod jo av voksne folk så vi hadde kontroll på hva vi bestilte. Likevel hører man jo om mange som får regning på mye mer enn de har bestilt, et idiotisk forsøk på å øke omsetningen. Konsekvensen er jo at man ikke drar tilbake dit igjen. De svindler til seg 100 lira ekstra, men går glipp av 1000 de neste dagene. Men det virker ikke som de skjønner den logikken.. Noen av de som serverte oss spurte også om vi ikke skulle spandere en drink på de også. Noen ganger gjorde vi det, andre ganger lot vi som vi ikke forstod hva de spurte om.

I en samtale med en av de som jobbet der nede, fikk jeg fortalt at det var om å gjøre å smigre med godt voksne damer (som meg???) for å få de til å spandere og å bruke mer penger enn tenkt. Det er egentlig svært få begrensninger på hvor langt mange var villig til å gå. De var høflige og serviceminded i starten. Merket de at de hadde litt spillerom skrudde de på sjarmen og gikk om så all in. Vi gamle, kalde og oppmerksomhets syke damer fra nord, tiner gjerne opp under sjarmen fra en ung spretten tyrker som overøser oss med kompliment, og resultatet er jo at vi spanderer villig vekk. Godt voksne damer kan like gjerne miste hodet der nede i varmen, og ende opp med å ta mindre smarte avgjørelser. Det vet jeg veldig godt, også ut fra egen erfaring uten at jeg har tenkt å gå nærmere inn på det her.

Verre er det når unge jenter med liten livserfaring drar ned og blir sjarmert. De tror de møter den store kjærligheten og faller for et vakkert ansikt. Det er mange av disse unge jentene som tror de har møtt sin livs kjærlighet, og ofrer masse for denne unge uskyldige tyrkiske mannen som sliter sånn under trange kår. De gjør hva som helst for å hjelpe. Det er bare det at denne unge mannen ikke har bare en kjæreste i Norge men kanskje flere..

Ett år vi var der nede hadde vi en stam-pub hvor det jobbet en skikkelig sjarmør. Denne sesongen hadde han da kjæresten sin der nede. Ei nydelig svensk jente med lyst langt hår. Jeg ble litt små-rørt da jeg så de tok farvel med hverandre etter noen dager. Hun skulle reise hjem, og han skulle søke visum for å komme til henne etter endt sesong. Hun tørket tårene og satte seg inn i taxien og dro. Like rørt var jeg ikke, da han noen timer senere tok i mot en ny blond jente, denne gangen finsk, og presenterte henne som sin kjæreste. Jeg tror vel snarer jeg ble noe lang i maska og satt ut! Vel, vel.. Det er mange år og mange erfaringer siden. Og for all del! Det er de som finner ekte kjærlighet også, men jeg er overbevist om at de er i mindretall.

Men Tyrkia og den store kjærligheten… Vel, skeptisk!!

Blir kjapt ei real knute på tråden om man involverer seg med en mann fra en annen kultur!!

2 kommentarer

2 thoughts on “Tyrkia og kjærlighet… Skeptisk!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.