Vesla dro på rømmen mens mamma var på jobbreise

Categories Blogg

Store-storesøster har tatt familien sin med seg og flyttet. Heldigvis var det ikke enda lengre borte, men i gangavstand fra mamma’n sin. Kan jo ikke akkurat si jeg klager. Nå får jeg se mimmi-ungene mye oftere. Ja, også datter og svigersønn da. De har bodd her 14 dager, og jeg har fått masse tid med de selv om jeg har vært å reist litt.

Jeg dro til Polen noen dager i forbindelse med jobb. Alt første dag hadde Vesla entret huset til storesøster og erklært at hjemme kunne hun ikke være, for der var det bare kaos. Hun måtte være hos storesøster. Vesla er veldig glad i storesøsteren sin. Jeg tror hun representerer stabilitet, trygghet og kos når mamma’n er ute å reiser. Storesøster er en trygg og god rollemodell så barnet var i de beste hender. Likevel måtte jeg jo høre med det vesle pikebarnet hvorfor hun ikke kunne være hjemme.

“Han bror bare sjæfa over mæ og va sur hele tida!”

Vesla satte opp en mine som tydet på at hun hadde ti sorger og ti bedrøvelser å bære på, så det ante meg at det var mer ved historien enn ved første utsagn. Jeg spurte og grov litt mer om hva denne broren hadde utsatt henne for. “Vet du, æ ville gå i gymklærne til skola, så sa han at gymklærne sku ligg i baggen og at æ måtte ta på mæ vanlige klær når æ gikk. Han fatte jo ikke at det e bortkasta tid, da må æ jo skifte hele tida!” Pikebarnet var harm over at storebror kunne driste seg til å ta slike overkjørende regler på henne. “Han trur jo han e voksen!”

Jaaa… Så da rømte hun til søsteren og koste seg der noen dager i stede. Storebroren bare trakk på smilet da jeg snakket med han og så sa han bare enkelt at han bare så på det som en vinn-vinn situasjon, for det vesle gnagsåret plaget noen andre enn han i det  minste.

Så i dag gjorde jeg gjengjeld. Jeg passet de søte små så datter og svigersønn fikk seg en liten bytur uten ungene på slep. Jeg er litt enig det er jo vinn-vinn. Jeg kan hjelpe de mer, får se mimmi-ungene så ofte jeg vil og de kan avhjelpe om jeg trenger det.

Og Vesla kan dra på rømmen….

Kan det bli bedre?

 

 

Vesla er heldig som har tre herlige storesøstre som hun forguder over alt i verden.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.