Mamma’n til Vesla er satt under administrasjon

Categories Blogg

Jeg skulle kjøpe meg festdrakt til 17.mai, for det har jeg ønsket meg så lenge. Det var det nok mange flere som hadde tenkt, for da jeg kom å skulle kjøpe var det fritt. Det var ingen umiddelbar katastrofe, for jeg hadde da nok av kjoler hjemme.

15.mai tok jeg frem kjolene og begynte å prøve. Gjett om jeg fikk prøve! Den ene etter den andre. Til slutt stod jeg tve-kroket og skogglo. Jeg så ut som ei dårlig stappa pølse eller som Michelin mannens makker. Heldigvis fikk jeg shoppet litt på 16.mai, men jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe. Røykestopp for noen år siden ga noen kilo ekstra, men det var åpenbart kommet noen som mer eller mindre har smøget seg rundt livet på meg. Det er litt vanskelig å forklare hvordan det hendte, men jeg trodde lenge jeg hadde fukt i klesskapet..

Mamma’n til Vesla måtte settes under administrasjon.

Jeg har aldri slanket meg. Bare tanken gir meg kvalme-fornemmelser. Derfor bestemte jeg meg for å IKKE slanke meg, bare være under administrasjon. Passe på at inntaket i munnen harmonerer med aktivitetsnivået. Det er jo enkel matematikk. Hver gang jeg har forbrent 7000 kalorier mer enn jeg har ført i meg, skal jeg ha mistet ca. 1 kg.  D-dagen ble satt til 23. mai. Så måtte jeg jo google litt for å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det for at det ble rett for meg. Det var ikke vanskelig å finne ut hva som måtte til.

Bort med sjokkis, potetgull og varm-lunsj, og frem med alternativene. Gå fra 2-3 måltid pr. dag til 5-7. Spise sunt og variert, skippe brød, potet, pasta og ris. Så til det som overrasket meg litt.. Dersom man trener moderat en time har man 500 kalorier å gå på. Det tilsvarer 2 skiver brød med bordsmør og ost, og et glass melk. Det betyr at for meg som blir skrubbsulten av å trene, må det andre ting inn i munnen for at det skal svare seg mht. kalorier. Altså ikke noen hardtrening, bare moderat aktivitets økning i starten.

Jeg bekymret meg for at jeg skulle være nødt til å leve utelukkende på havregryngrøt, men det finnes jo så mye godt å spise som gir masse vitaminer og mineraler. Det hadde jeg ikke trodd. Likevel må jeg bare si at det er utrolig mye dyrere å spise de sunne alternativene. Det er jo litt rart at det er sånn, når man vil at befolkningen skal ha en sunn livsstil for å unngå livsstil sykdommer. Forstå det den som kan..

Rugsprø med cottagechees (mager) og roastbeef, eple og oliven. Måltid som gir ca 230 kalorier og metter.

I tillegg har jeg laget meg mine egne shotter. De var kjempegode, og jeg har tro på min hemmelige ingrediens. Meningen er at de skal gi mer energi, øke forbrenning og styrke immunforsvaret.

Min unge lovende sønn påstod hardnakket at dette bare var sølevann jeg hadde vært ute å hentet…

Denne brant godt i munnen. Var ikke mye morgentrett etter en shot med dette. Det tok flere timer før jeg klarte å blinke etter å ha tatt en om morgenen. Jeg var stiv i blikket, for den var krutt-strerk!

 

Det beste med det hele er at det er rom for å skeie ut en gang i blant, så lenge det bare blir en gang i blant. Etter tre uker er mamma’n fornøyd. Selv om det har vært feiring av 80 årsdag, med inntak av god mat og alkohol, og dager hvor jeg bare har vært stillesittende, har det forsvunnet 4 kg på tre uker. Men mamma’n til Vesla må nok være under administrasjon ei god stund til før hun når match vekt, så to be continued…

2 kommentarer

2 thoughts on “Mamma’n til Vesla er satt under administrasjon

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.