Vakre Bodø-byen min ❤️

Categories Blogg

Hva skjer når alle ferieplanene blir lagt i grus, og alt du har planlagt må skrinlegges? Det går ikke fly noen steder, og du er redd for smitten som ikke skåner noen på sin vei? Lukker du deg inne i huset ditt og venter på at det skal gå over, eller drar du dit det ikke er høyere befolkningstetthet enn at kravene fra FHI enkelt kan overholdes? Vi ble hjemme..

Hjemme-ferie er ikke feil. Tenk å få bo i en så vakker by? Det positive med covid-19 er at man nå skjønner så flott man har det rett utenfor stuedøra si. Selvfølgelig har jeg visst at det var mye fint her, men jeg har bare aldri forstått hvor heldig vi er som har alt dette flotte rundt oss hele tiden.

Byen er vakker som arvesynda i solskinn og rå som få når uværet raser inn over den. Det er liksom så jeg blir mjuk i hjertet. Det er en by i stadig utvikling, og den begynner å bli riktig estetisk vakker. Vi har fått ny park. Selvsagt ville jeg hatt mere grønt, men ungene boltrer seg her og liker fri-arealet som de har til rådighet. Her er liv og røre hele dagen.
Det er etablert flere uteserveringer denne sommeren. Det gode været gjør at mange finner veien ned til sentrum og nyter et glass vin eller ei brus i sola. Vesla og meg liker å tusle ned å få en youghurt-softis, og så gå ned i havna og spise is og se på alle menneskene som er ute.

I tillegg er det mange forskjellige spisesteder med mye forskjellig mat som tilfredsstiller de fleste kulinariske ganer. Utelivet favner et bredt spekter av genere og små scener hvor man også får live musikk. Altså litt for enhver smak.

Vi gleder oss til Stormen Konserthus åpner igjen, for vi har et konserthus som er omtalt som Europas beste! Her får man masse forskjellig underholdning av høy kvalitet.

Shopping for en hver smak finner du både i sentrum og på kjøpesentrene på Plassmyra. Her får du alt fra det eksklusive til det rimeligere alternativet. Det er fort gjort å få varmgang i Visa-kortet. Been there, done that and probably doing it again!

Så har vi masse spennende kunst og kultur. Byen skal jo være kulturhovedstad i 2024. Vi har flere nasjonale museum i form av Norsk Luftfartsmuseum og ikke minst fjordårets nykomling Norsk Jektefartsmuseum. Sistnevnte er jo mitt hjertebarn, og alle er hjertelig velkommen til oss.

 

Jektefartsmuseets utstilling forteller historien om hvordan jektene sto for nesten all frakt av varer fra Nord-Norge og store deler av vestkysten av Norge, i over 400 år. Handelen jektene sto for var en livsnerve i samfunnene. Jektefarten var helt sentral for Norges største eksport gjennom tidene før oljen, fiskeeksporten. Det er en rikholdig historie som forvaltes innenfor veggene.

Så har vi jo Bodøs stolthet som virkelig seiler i medvind for tiden. Glimt-gutta som troner øverst på tabellen og som har  slått en 68 årgammel rekord, men 10 strake seierer i serien. Vi lever med Glimt i hjertet.

Jentene er overlykkelig for at Glimt slo Molde 3-1 i dag. Vi så kampen med en stor dose nerver og høyt engasjement!

Dette er en by med alt en by skal ha, men vi har noe mer! Vi har spektakulær natur! En natur som er helt magisk, men høye fjell i horisonten. Topper og majestetiske tinder som omkranser oss. Vi har strender så vakre at de ser ut som de er urørt av mennesker.

Kommer du hit kan du delta på masse aktiviteter i nærmiljøet. Du kan dra på toppturer med spektakulær utsikt. Rib-turer til verdens sterkeste malstrøm, Saltstraumen. Rappellering på bratten og vandringer på Svartisen. Her får du alt du måtte ønske og masse du ikke visste du hadde lyst å oppdage.

Sitter du hjemme og ikke vet hva du skal gjøre er svaret enkelt, du skal reise til Bodø og se og oppleve alt det fantastiske vi har å by på, for jeg har bare nevnt noen få ting. Her er masse, masse mer å både se og oppleve.

Jeg visste det egentlig, men det måtte altså en pandemi til før at jeg skjønte hvor fantastisk sommerferie jeg kom til å få her hjemme. I morgen er det en ny arbeidsdag. Jeg er ferdig med 14 dagers ferie her hjemme. Det har vært rett og slett fantastisk ❤️❤️❤️

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Vakre Bodø-byen min ❤️

  1. Bodø er en flott by ja. Jeg har bodd der for noen år siden ( ups….de er vist mer en noen….25 år siden) Tiden går fort. Men hele Nord Norge er flott 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.