Last Updated:

Sure unger med troll til mamma

Categories Blogg

Nå gleder jeg meg veldig til skolestart. Vesla står seint opp når mamma er på jobb, men legger seg vel egentlig i rimelig tid, bare at hun sover jo ikke. Det fine pikebarnet er jo bare så vidt innom senga i løpet av døgnet. Sånt blir det bråk av. Hun er snar å logge seg  på nett når mammaen er sovnet.

Vesla blir trøtt og uopplagt og rimelig lettantennelig av mangel på søvn. Hun er ikke akkurat noe strålende solskinnsbarn, snarere en liten hissigpropp. Tåler lite eller ingenting. Gidder ikke stå opp i rimelig tid, og gidder hvertfall ikke gjøre pliktene sine. I hele tatt en unge som tror hun kan gjøre akkurat som hun selv vil. Når mammaen ber henne hjelpe til setter hun opp sur-trynet og går på rommet i protest. Sånn blir det dårlig stemning av.

Nei, det gidder jeg ikke. Nå har vi forsøkt to uker uten foreldrestyrt tilgang på nettet. Det fungerte ikke hos oss, og pikebarnet tok helt av. Skjønte hun virkelig ikke at jeg får med meg at hun bare er på nettet og ikke sover? Mor har derfor brukt kvelden på å sette opp begrensningene på telefonen igjen.
Jeg vil ha tilbake kontrollen og styringa. Det passer ikke for meg med en 12 åring som tar over styringen. Det gidder jeg ikke. Gjett hvem som får en overraskelse kl 22.30? 😂


Nå ante vel avkommet konturene av en heller småforbannet mamma, så hun var snar med å henge opp klærne som hun fikk beskjed om Å ta før jeg dro på jobb i dag. Etterpå gikk hun inn på sine indre gemakker. Hun fant meg til å være «gørr og kjedelig»!

Hvorfor skjønner ikke det ellers så fremmelige pikebarnet at dersom hun rydder etter seg selv med en gang, slipper hun at jeg blir gretten og sur? Ikke minst, hun hadde brukt halvparten av tiden hun bruker på å krangle til å bli ferdig med pliktene hvis hun hadde gjort de med en gang?

2 kommentarer

2 thoughts on “Sure unger med troll til mamma

  1. Det blir sikkert fint med litt skole og jobb igjen. Vi har jo sittet oppå hverandre alle sammen i månedsvis, ikke rart det blir litt hissig stemning 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.