Last Updated:

Tanker fra 1.juledag

Categories Blogg

Mor og far, gjorde som de fikk beskjed om: «Vær fruktbar og bli mange!» De fikk da tre døtre, 12 barnebarn og så langt 4 oldebarn. Det er ikke så verst det. Tror mor og far er fornøyd med den bragden.

1.juledag feirer vi alle samlet. Da har vi middag og hyggelig samvær på kalenderen. Den dagen er tradisjon fra A til Å. Alt fra veddemål om hvem som er forsinket, jeg eller den ene søsteren min, at det serveres ribbe til middag og riskrem til dessert, at det er kos og skravling rundt bordet. Tradisjon tro er det alltid noen som er litt taletrengt, og tradisjon tro drar ungdommene på fest litt etter litt.

1. Juledag var vi ALLE samlet for første gang på noen år. Nå som barnebarna begynner å bli voksne, er det Ikke selvfølge at alle feirer i samme by, men i går gjorde vi det. Vi var 25 til bords, og en ny æra startet. Middagen har gått på rundgang hos oss døtrene, men i år var det min eldste datter som stod som vertinne. Hun og mannen var det perfekte vertskapet. Små og store koste seg masse sammen.

Snupsiungen laget quiz, små jentene underholdt med julesang, ungfolket løste iq-oppgaver, og vi voksne skravlet og lo, diskuterte litt politikk og samfunnsutvikling. Alt i alt kjempekos.

For mange rundt i Norge ble kvelden noe melankolsk da det ble kjent at Ari Behn har valgt å gå ut av tiden.

Vårt melankolske øyeblikk kom lenge før den nyheten ble kjent. Far holdt en tale om hvor godt det var at alle var samlet, og at vi må ta vare på hverandre. Ingen vet hva morgendagen bringer, og ingen vet hvem som feirer jul sammen neste gang…

Da jeg kom hjem satte jeg meg for å se en film. Tankene vandret rundt det faktum at jeg har et godt liv. Det er så masse å være takknemlig for. Så mye som gir glede i livet.

Jeg ville ikke gå og sove på rommet. Snupsi og Lille storebror var ute på livet, og etter ordene fra far ville jeg ha de trygt i seng før jeg gikk på rommet.

Klokka seks brå-våknet jeg! Ingen hadde vekket meg, da var de neppe hjemme. Eneste var at Vesla lå på sofaen og sov sammen med meg. Jeg geleidet henne i seng, og kjente uroen i kroppen. Hvor i all verden ble de to ungene av egentlig??

Jeg tittet inn på rommene til begge. Der lå både Snupsi-ungen og Store lillebror og sov. De har sikkert hatt det morsomt, og våkner sikkert med En solid hangover, men det er greit. Faren er avblåst! Og mamma hjertet er rolig.

Jeg ønsker alle ei nydelig og fredelig romjul. Ta vare på hverandre. Ta vare på øyeblikkene. Fyll opp minnebanken, og nyt stunden.

Fortsatt riktig god jul 🌟

2 kommentarer

2 thoughts on “Tanker fra 1.juledag

  1. Det hørtes hyggelig ut 🙂 Her har det vært et besøk hos søsters på julaften, ellers bare hjemme. Jeg er jo syk på 8. uka eller noe… 😛 Men har det bra i dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.