Last Updated:

Takk skal du faen meg ha, Trine Skei Grande

Categories Blogg

I går ble Bodø tildelt æren av å få være Europeisk kulturhovedstad i 2024. Det blir en fantastisk mulighet for byen, regionen, landsdelen og Norge. Europeisk kulturhovedstad ble etablert etter et initiativ fra den greske kulturministeren Melina Mercouri i et møte den 13. juni 1985 blant EU’s  kulturministerere, og er et tiltak for å skape samhandling og mangfold mellom nasjonene. Bodø er den første europeiske kulturhovedstaden nord for polarsirkelen, og det er en fantastisk mulighet for å promotere hele landsdelen for resten av verden.

Da det ble kjent at Bodø ville søke, gikk kulturminister Trine Skei Grande ut og frarådet Bodø å søke. Med dette økte hun Trondheims muligheter til å bli kulturhovedstad. For de jobbet også med en søknad til dette. Jeg skal ikke hevde at det var motivet hennes for å avslå, men jeg tenker nå mitt.. For dama avslo søknaden før den ble sendt.

Det må ha falt henne tungt for brystet da Bodø likevel valgte å søke uten hennes velsignelse. Så er vi så forbanna uforskammet og får det! Bodø skal settes på kartet, stikk i strid med Grandes anbefalinger. Juhuuu! We did it! Vi skal bli Europeisk kulturhovedstad 2024, og dette kommer til å komme hele landsdelen tilgode.

Fy fader! Det var deilig.

Skei Grande vet likevel å helle malurt i begeret. Like etter uttalte hun jf. en artikkel i NRK:

 -Hele landsdelen må være på lag, sa Trine Skei Grande onsdag om å bruke 100 millioner statlige kroner på Bodø som europeisk kulturhovedstad.

– Vi må se på denne bevilgningen i en større sammenheng og prioritere opp mot andre prosjekter i Nord-Norge, fortsatte kulturministeren.

Jeg trodde nesten ikke det jeg leste. Vi skal altså ikke få disse midlene sånn uten videre. Hva skjedde her nå? Prislappen for moroa kommer på 300 millioner, det det var budsjettert med at 100 mill skulle komme fra staten, 100 mill fra kommunen og 100 mill fra næringslivet. Så finner kulturministeren i Norge ut at det ikke er sikkert de kan støtte dette, fordi det må skje i form av et spleiselag i Nord-Norge, og alle må være enige om det.  Hallo! Vi snakker kulturhovedstad her!! Skei Grande, nå må du skjerpe deg!

Skjalg Fjellheim, politisk redaktør i Nordlys tar dette opp i et innlegg i Avisa Nordland.

-Ærlig talt, Skei Grande. Finnes det ingen grenser for smålighet? Den gang Bergen ble kulturhovedstad i 2000 og senere Stavanger i 2008, var det ingen som rykket ut og forlangte at det statlige bidraget skal tas fra andre prosjekter på Vestlandet?

Men for Nord-Norge gjelder det visst andre regler. For dette er en logikk fra en norsk statsråd som vi ikke har hørt før.

Jeg lurer på om Skei Grande vet at Norge strekker seg endel mil nordover fra Trondheim, og at hun faktisk er minister for oss som bor her også? Hun setter prosjekter nord for Trondheim opp mot hverandre og spiller et spill som er en trassig tenårings jente verdig. Splitt og hersk! Er det mulig fra en statsråd? Har hun INGEN politiske rådgivere som kan fortelle henne at hun er skikkelig på kollisjonskurs med hele Nord-Norge? Stavanger fikk støtten før de søkte, men Bodø er visst ikke viktig nok.

Takk og pris så er næringslivet til stede. Sparebanken Nord-Norge bevilget 50 millioner umiddelbart, Noe sier meg at vi skal lage den beste Kulturhovedstaden Norge kan frembringe, og vi kommer ikke til å takke Skei Grande med en eneste takketale!

Takk skal du faen meg ha Skei Grande! Håper ikke du får en jævla stemme fra Nord-Norge ved neste valg!!!😡😡😡

Det går fint å følge oss både på Instagram og Facebook.

4 kommentarer

4 thoughts on “Takk skal du faen meg ha, Trine Skei Grande

  1. Det er etterhvert en del politikere som ikke fortjener de stemmene de har fått, og hun her er blant dem, helt tydelig. Jeg synes det er en stolthet i det at Bodø får være kulturhovedstad. Vi må jo være stolt av hele landet. Ikke bare av de store byene.
    Jeg deltok selv i festligheter og alt som var da Stavanger var kulturhovedstad, og det var mye kjekt som foregikk da. Også i min by, som er nabobyen til Stavanger.
    Kan ikke fatte og begripe hva som kan være galt i hennes øyne med Bodø, for jeg synes det er fantastisk at Bodø har fått denne oppgaven ♥
    Satser på at hun skjerper seg 10-12 hakk og tenker på andre enn bare seg selv og den pengesekken hun øyensynlig bevokter.

    1. Ja, helt enig. Jeg håper vi får profilert oss like godt som Stavanger fikk til. Det er på tide vi også klarer å få et enda bedre kulturliv her nord. På tross av at vi har en kulturminister som ikke synes å huske at vi eksisterer. Vi kommer til å klare det. Ikke fordi vi har henne, men på tross av henne. Jeg gleder meg <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.