Er det noen som bevisst vil meg noe vondt eller?

Categories Blogg

Jeg har jo fått endel forsøk på svindel via mail og sms. Det har vært såpass åpenbart at jeg ikke har vært i nærheten av å gå i baret heldigvis. Så ble jeg kontaktet av mange “merkelige og ukjente” profiler på instagram. Jeg snakket høflig med alle, men noen var litt av det mer lugubre sorten. Til slutt så jeg meg nødt å blokke noen av dem. I utgangspunktet tror jeg ikke på å blokke mennesker, men heller løse ting med ord. Vise respekt for å få respekt.

Så kom det en epost fra Apple om at noen hadde forsøk å hacke Appel-kontoen min. Det var forsåvidt litt bekymringsfullt, men de ville ha meg til å gå inn på en link i eposten og endre mine personlige passord, fordi kontoen var stengt av sikkerhets hensyn. Jeg sjekket heldigvis, men kontoen var overhode ikke stengt. Jeg hadde nok ikke brydd meg så mye om det hadde det ikke vært for to andre varsel som kom inn rett etterpå.

På to nettsteder hadde noen bedt om å få skifte passord på kontoen min. Dette er to nettsteder som jeg bruker privat, og da ble jeg litt mer skeptisk. Ved å tilegne seg tilgang til disse stedene vil man ikke kunne tilegne seg økonomisk gevinst, men uvedkommende kan utgi seg for å være meg. Det er nesten litt ekkelt.

Eneste grunnen for å gjøre noe slikt er jo fordi noen ønsker tilgang til å utgi seg for å være meg, og da er det neppe et hyggelig motiv som ligger bak. Det kjennes ikke noe bra ut. Det å vite at noen forsøker dette. Resultatet er to trinns autorisasjon på de sidene det går an. En dyd av nødvendighet når man opplever forsøk på å bli hacket.

Det er jo en rimelig feig måte å fortelle at man ikke er enig med meg, eller misliker meg. Jeg tenker at om noen har gjort dette for å være moro, så var det ikke det. Det ga meg masse ekstra arbeid med å endre passord overalt, og det syntes jeg ikke var gøy i hele tatt.🙄🙄🙄

 

 

Det går fint å følge oss både på Instagram og Facebook.

4 kommentarer

4 thoughts on “Er det noen som bevisst vil meg noe vondt eller?

  1. Jeg tror det er høysesong for svindel. Noen prøvde ta over en utenlandsk handlekonto fra en datter..hun fikk varsel om at det var forsøk på å endre passord og mailadresse..”er dette deg”. Nei, det var aldeles ikke henne, så hun ga beskjed straks. De fikk stoppet det, men kjeltringen hadde klart både å få refundert penger til kontoen og å shoppe noe ( ikke på hennes regning da, for hun hadde ikke penger stående der. ) Det var en russer som drev på der.

    1. Det er slitsomt å følge med utviklingen som svindlerne står for, ikke så enkelt å følge med de siste trendene de holder på med. I tillegg er det jo sånn at man faktisk kan gå fem på i en travel hverdag.

    1. Jeg har fått tilbakemelding på at dette neppe er via noen enkeltpersoner, men heller bare tilfeldig at det er hacking-forsøk på samme tid. Men jeg liker det ikke, for det betyr at man må være på tå og hev hele tiden for å forsikre seg om at man ikke blir svindlet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.