Svindel, svindel, svindel!

Categories Blogg

Nå er det på tide å stramme til sikkerhetstiltakene for å hindre flere svindel-forsøk. Det er åpenbart høysesong for det. I avisa i går var det stort oppslag av endel som var blitt svindlet med feriehus, og i forrige uke fikk jeg et forsøk på å bli svindlet for et relativt beskjedent beløp for porto. Problemet var bare om jeg hadde gitt fra meg konto- og personopplysninger for å fått betalt dette. Da ville de hatt fritt leide til kontoen min, og mine siste 200 kr ville vært historie..

I går fikk jeg en utrolig nyhet fra skatteetaten. De sendte meg mail om at jeg hadde 6250kr til gode. De la til og med linken med!

 

Jeg trykket ikke på linken. Jeg er økonom, så jeg vet at alt som har med skatteoppgjøret kommer på Altinn og BARE på Altinn. Bare en headsup til alle der ute, svindlerne vil også på ferie i år, og de har bestemt seg for at uoppmerksomme medborgere skal betale for det!

Gå ikke inn på noen linker du får til sendt. Sjekk alle epostene med lupe, og ikke minst gi IKKE fra deg kort- og personopplysninger til noen. Jeg registrerte meg på en nettside rett før jeg begynte å motta disse, og har en mistanke om at denne siden selger kontakt info videre. Tipset er sendt til forbrukerombudet i mangel av noe bedre, så hvis det viser seg å komme fra denne nettsiden skal jeg offentliggjøre navnet her.

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Svindel, svindel, svindel!

  1. Joda, svindlerne holder på. De må jo lykkes med kanskje flere enn jeg liker å tenke på siden de driver med det samme opplegget år etter år.
    Det er skattepenger, det er nigeriamailer om arv og millioner både her og der, det er mail om gevinster ( de skal bare ha et par tusen til dekning av frakt eller andre utgifter), det er utpressingsmailer ( filmet deg på webcam..blablabla…sikkert, jeg har ikke webcam. Dessuten er jeg ei gammal røy som ikke driver og tilfredsstiller meg selv via cam 🙄Dessuten krever de bitcoin. Enda dummere, jeg eier ikke en eneste bitcoin og gidder ikke anstrenge meg for å få tak i noen)
    Da jeg hadde iptelefon, altså hjemmetlf, ringte “Microsoft” stadig vekk. Lot dem snakke i vei, til jeg ble lei og spilte dum: Men jeg skjønner ikke helt hvorfor Microsoft ringer når jeg bruker Mac fra Apple?
    Klikk! De la på. Ikke eier jeg noen Mac heller, men når pcen ikke var i bruk, kun en ipad, så går det nesten for det samme. Hehe.

    Linker i mail gjør meg nesten paranoid. Det hender jeg går til Google og søker opp avsender og går på nettsiden den veien for å lese, bare for å unngå linken.

    1. Godt du er oppmerksom. Det som irriterer vettet av meg, er at dersom man registrerer mailadressen sin på en tilsynelatende seriøs side, så havner kontaktinfo på avveie. Alle skylder på hacking, men jeg tror rett og slett kontaktinfo blir solgt til mer eller mindre lysskye aktører. Nei, snart får vi gå tilbake til brev og bankgiro 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.