Last Updated:

Let the game begin – Valgkampen er i gang

Categories Blogg

Nå starter kaoset straks for alvor.

Det er kommunevalg til høsten, og det er menigmanns mulighet til å påvirke utviklingen i samfunnet direkte. Gjennom valg kan vi si noe om hvordan vi tenker samfunnet kan utvikle seg i det som treffer oss nærmest hjertet. Det er ikke mulig å finne et parti man sympatiserer 100% med, men man må finne det som blir mest levelig for seg selv og sitt verdigrunnlag.

I tillegg kan det være lurt å se på hvilke parti som kan finne på å inngå en koalisjon. Det betyr nemlig at partiene må inngå hestehandler med hverandre for å finne et samarbeids-grunnlag som kan fungere. Plutselig har man stemt frem noe man absolutt ikke står inne for fordi partiet ditt inngikk en avtale du ikke så komme.

Her er det valgflesket kommer frem. Partiet lover, men når det skal gjennomføres har majoriteten i andre parti stemt forslaget ned. Eller enda verre, et lite parti som egentlig ikke har gjennomslagskraft får gjennom samarbeid og politiske hestehandler gjennomført saker som aldri ville ført frem om partiene hadde gått til valg på disse. Nu vel.. Her skriver jeg meg både varm og engasjert!

Vi nærmer oss kommunevalg, og jeg registrerer at stadig flere engasjerer seg politisk, og det synes jeg er betryggende. God valgoppslutning er hver enkelt sin samfunnsplikt 😊

Jeg synes det er så viktig at jeg foreslår at det er stemmeplikt for å få rettigheter i samfunnet. Har du ikke stemt, og ikke på noen måte er forhindret fra det, får du ikke rett til hjelp fra samfunnet. Selvsagt ikke gjennomførbart, men et bilde på hvor viktig jeg synes valgdeltakelse er.

Det virker som det er et økende engasjement for politikken ute i samfunnet. Men er det egentlig engasjement, eller benytter vi bare situasjonen til å rakke ned på våre meningsmotstandere? Eller er det “yrkes-kverulantene” som ødelegger inntrykket av at det egentlig er en relativt ryddig valgkamp som avvikles? Uansett er det mye av valgkampen som foregår på sosiale medier i mangel av debatter, og det minner ikke om valgkamp men tenåringers hatefulle ytringer til hverandre på internett.

Det virker som politikerne er mer opptatt av å rette kritiske pekefingre mot opposisjon fremfor å fremme partiets egne saker. Jeg frykter amerikanske tilstander der politikere er mer opptatt av drittkasting og kameraderi er en selvfølgelighet, der stemmer og saker kjøpes for penger, og offentlig skittentøys-vask er viktigere enn politikken. Det er personer som er vinnere og ikke parti.

Personlig savner jeg den tiden Gro og Kåre gikk til dyst. To glitrende politikere, skarpe som barberblad begge to. Fantastisk å høre deres politiske debatter. Det var reneste lørdagsunderholdningen.

Så en liten slenger fra min kant: De som ikke bruker stemmeseddelen ved valg, har i mine øyne lite eller ingen rett til å klage på samfunnsutviklingen!! Stemmer du ikke, så aksepterer du uansett hva som hender.

Godt valg! 😊

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.