Søsken-sjalusi ❤️

Categories Blogg

I dag kommer Snupsi-ungen hjem på besøk og skal være her nesten en uke. Det blir godt. Vi har ikke sett henne siden mai. Denne «annerledes-perioden» gjør at jeg bare har sett henne en gang siden nyttår. Er det rart jeg gleder meg?❤️

Vesla gleder seg også, men kom med en litt sår betroelse. Hun ble nemlig så sjalu når storesøster kommer. Hun føler at jeg bare vil være med storesøster, og ikke henne. Hun føler seg tilsidesatt.

Sjalusi er  en vond følelse, og jeg snakket litt om at det er vondt og at det kan ødelegge mye fint når man er sjalu. Kanskje hun kunne trene litt på å vise raushet. Jeg er ikke sikker på at hun forstod eller klarer å relatere seg til alt jeg sa, men hun ble i såfall litt mer rolig.

En venninne fortalte meg en historie om sjalusi som jeg synes var fantastisk beskrivende.
Sjalusi kan sammenlignes med å gå gjennom livet med en håndfull strandsand. Knuger du hånden sammen rundt sanden vil det meste siles ut mellom fingrene, og når du åpner hånda vil det meste være borte. Holder du derimot hånda åpen mens du går gjennom livet, vil noe på toppen blåses bort men om du verner det mens du går, vil det meste være der når du kommer til bestemmelses-punktet.

Sånn er det med sjalusi. Knuger du i et annet menneske mister du det meste, får mennesket få være fri, og du bare verner når det stormer, kommer man seg kanskje gjennom livet sammen. Jeg liker den tanken.

Søskensjalusi kan være like sterk og vond som kjæreste-sjalusi. Jeg satt lenge og pratet med Vesla, og det slo meg at barnet er utrolig flink å kjenne på følelser og uttrykke de med ord.
Kanskje kjenner hun like mye på de vonde følelsene når søsteren er hjemme, men kanskje husker hun litt av det vi har snakket om, og det gjør litt mindre vondt når hun vet at vi er like glad i hverandre uansett. Verden sirkler ikke om oss, vi er en del av en helhet ❤️
Nå drar jeg å henter hjerteungen som jeg har savnet så masse ❤️

4 kommentarer

4 thoughts on “Søsken-sjalusi ❤️

  1. Så bra vesla klarer å si fra da. Det er en god egenskap. Å klare å uttrykke det. Så gjelder det bare å kjenne på at det er kos med storesøster hjemme, selv om mamma gir henne en del oppmerksomhet 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.