Reisebrev fra vakre Hamarøy

Categories Blogg

Jobben min gir meg mulighet til å reise rundt på museene våre. Jeg har lenge tenkt å blogge litt fra de mange fine plassen vi har i Salten, og nå skal jeg bruke litt tid på Hamarøy. I vår tok vi i avdelingen turen dit noen dager. Der bodde vi på Hamarøy Bygdetun, og jobbet nede på Hamsunsenteret på dagen.

Handelstedet Breidablikk er så koselig. Jeg sover aldri så godt som når jeg er der.

foto: Ernst Furuhatt

Selve arbeidsdagen ble avholdt på Hamsunsenteret. Der var det satt opp fasiliteter til internjobbing og workshop. En mulighet som kanskje ikke så mange har tenkt på, er at man kan legge sosiale turer, workshopper, eller generelt firmaturer til Hamsunsenteret. Der kan de sy sammen konferansepakker full-spekket med spennende kulturopplevelser, lokal mat og formidling, på forespørsel vel og merke.

Hamsunsenteret er omtalt som En loddrett frekkhet midt i landskapet, og er et studie for arkitekter og arkitektstudenter.

Foto: Ernst Furuhatt

Hamsunsenteret er et nasjonalt museum som formidler Knut Hamsuns forfatterskap. Mens vi var der fikk vi være med på en vernisassje over samisk kunst, og en høytlesning-konsert fra romanen Sult, akkompagnert av stemningsfull elektronika. Det siste skal ha premiere på festspillene i Harstad 29. juni, og formidles på Hamsunsenteret i sommer. Det var en helt fantastisk opplevelse å få se våre dyktige kolleger i aksjon. Skal ikke nekte for at jeg er stolt over det arbeidet de leverte selv om dette var første totalgjennomgang. Det var utrolig.

Maten spiste vi på Kafé Sult. Herlighet for en kulinarisk opplevelse. Det var bare å nyte til fulle. Vi fikk Edvardas vaffel med røkt røye, pepperrot krem og reddiker. Det er så godt. På kvelden fikk vi Alfreds’ bacalao. Til den fikk vi en nydelig rødvin. Lunsj dagen etterpå var Benonis Favoritt fiskekake. Alt smakte fortreffelig.

Foto: Hamsunseteret

På ettermiddagen tok vi turen til Knut Hamsuns Barndomshjem. En nydelig perle av en liten gård.

Det var ikke begynt å bli grønt ennå, men fremdeles like idyllisk.

Nedenfor Barndomshjemmet er det en statue av Knut Hamsun.

Etter å ha besøkt anleggene våre på Hamarøy var det tid for litt generell sightseeing siden noen av kollegene ikke hadde vært så mye på Hamarøy. Vi var å så stemningsfulle Tranøy Fyr, Lofotveggen, og det mest fantastiske av alt: Et busskur med bøker. Jeg simpelthen elsker det! Tenk at det har fått stå i fred. Det er bare magisk.

Selfie-time!

Tranøy Fyr og utsikt mot Lofotveggen

Busskur med lesestoff for de som venter.

Det er så avslappet på Hamarøy. Vennligheten og gjestfriheten på stedet, gjør at man trives der fra første stund. Naturen innbyr til turer og fiske. Dersom du ikke har lagt ferieplaner, eller egentlig har planlagt å kjøre forbi i sommer, anbefaler jeg å heller ta en lengre stopp her. Det er aktiviteter på anleggene gjennom hele sommeren, så en langhelg her vil gi energi til hjerne, hjerte og kroppen forøvrig.