Politikere er vel ikke alltid de mest konstruktive

Categories Blogg

Vi er inne i en «mini-lockdown» igjen i landet og arbeidsdagen min i dag gikk mye med til å legge til rette for at alle mine medarbeidere skal ha en trygg arbeids-hverdag, under rådende forutsetninger.

Etter å ha avklart situasjonen med medarbeiderne og blitt enige om å gå tilbake til distansering og digitale møter, virket det som alle var klar til dyst. Nytt år, nye muligheter! Alle var klar til å trø til. Fy fader, for et positivt gjeng!

Vesla kom fra skolen og forklarte om anmodning om bare å forholde seg til sin kohort og ikke be med noen hjem. Hun skjønte utmerket godt at det må innstramming til. De fleste av oss forutså vel at det før eller siden kom en økning i smittetallene, basert på oppblomstring av smitte som kom etter sommerferien.

Ja, utenom endel politikere som ikke kunne forstå hvorfor de ikke fikk beskjed tidligere. Det til tross for at anbefalingene fra FHI først ble lagt frem lørdag ettermiddag, og regjeringen hadde pressekonferansen alt søndag. Altfor kort tid altså! Hvorfor kunne ikke de gitt beskjed før?

Det kjære politikere, er vel fordi anbefalingene fra FHI ikke var klar tidligere. Hvorfor de ikke kunne konkludere før, rein gjetning fra min side, var vel fordi bildet endret seg i forhold til sprednings-tallet fra dag til dag?

Er ikke politikere tilpasningsdyktige i hele tatt? Er de så byråkratisks at de ikke evner å tilpasse seg nye løsninger effektivt, uten å fokusere på problemer? Nå må Erna kalles inn på teppet! sa Siv Jensen.

-Vi mangler en lang rekke svar. Løpende nedstenginger og endringer fra regjeringens side skaper usikkerhet og uforutsigbarhet for mange. Det må være mulig å ha en mer langsiktig og helhetlig plan for dette», sier partileder i Frp, Siv Jensen til VG.

Seriøst! Det er en uforutsigbar pandemi, Siv! Det er ikke noe forutsigbart over dette. Hadde det vært forutsigbart, hadde alt vært så mye enklere. Da hadde vi jo visst hva vi stod ovenfor! Av og til blir jeg noe overgitt altså.. Skal man kritisere noe, må det jo være at ikke anbefalingene fra FHI kom tidliger. Eller?

I løpet av 12 timer var nye regler implementert for Vesla, når det gjelder skole, fritidsaktiviteter og venner. Hun hadde ingen problemer med å tilpasse seg dette.  Jeg tok bestemmelse på at jeg utsetter å starte å kjøre kollektivt ennå en måned. På jobb har jeg tilrettelagt for distanse mellom arbeidstakerne og sørget for at vi alle har det trygt og godt. Alle var umiddelbar klar for å gjøre det beste ut av situasjonen.

Hvorfor skal ALLTID opposisjon klage på alt? Har de en bedre løsning, bør de komme med den ganske kjapt, for de som bare skal se problemer i alt, bringer ikke verden fremover. De er i mine øyne flaskehalsen i problemløsningen og bare ute etter å kverulere!

Nei, kom med konstruktiv kritikk hvis du skal kritisere. La meg se at du i det minste har sett for deg en mulig løsning, og ikke bare sutrer for å sutre! Det blir så utrolig mye lettere å håndtere situasjonen dersom vi alle drar i samme retning uten å krangle på detaljer som bare virker forstyrrende.

1 av 14 dager med “mini-lockdown” er straks over. Ikke har vi hatt besøk, og vi var aller nådigst å kjøpte litt mat slik at vi kan holde oss hjemme så lenge som mulig. Jeg kommer nok til å bli lei, men tross alt har jeg alt jeg trenger. Jeg har en trygg tilrettelagt arbeidsplass, jeg koser meg hjemme med Vesla, vi er friske og vi har masse å være glad for.

Dette går veien Siv!

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.