Nei, dette er overhode IKKE greit!

Categories Blogg

Jammen ta må jeg si at noen begynner det nye året med å gi andre et vesentlig høyere blodtrykk enn nødvendig.

I Gildeskål, en nær kommune til Bodø, får de ny prest 1. februar. Tilsynelatende en habil prest med godt ry for å være en god mann til stillingen. Nå er ikke jeg den som sliter kirkebenkene hver søndag, men siden storesøster har sunget, og Vesla synger i kor, er det blitt endel gudstjenester opp gjennom årene. Vi har en utmerket prest her, så det unner jeg virkelig de i Gildeskål også.

Kirkesognet i Gildeskål omfatter også Sør-Arnøy, og der har Den Norske Kirke altså leid bedehuset hos Normisjon på øya for å ha gudstjenester, bisettelser og vielser. Nå har disse sendt brev om at Den norske kirke (DNK) ikke lenger får leie bedehuset.

– Det er på grunn av utviklingen i den norske kirken de siste ti årene med hensyn til lære om samliv, abort og livets utgang. Derfor ønsker vi ikke å inngå en ny avtale om utleie. Det uttaler Harald Birkeli som er leder for Normisjon på Sør-Arnøy. Ref. AN 1/1-20.

Dette kunne jeg glatt bare ha rynket på nesen av og skrollet over, hadde det ikke vært for det faktum at den nye presten er homofil.
Birkeli hevder riktignok at det ikke har noen sammenheng med seksuell legning. Det skal være et rykte den kommende presten har funnet på selv.

Anno 2020 så skal vi faktisk finne oss i at det finnes religiøse ledere som anser seg i stand til å rette moralsk pekefinger mot samfunnets utvikling?

Jeg mener ikke at vi må være enige om alt, men hvor i all verden ble det av respekt, toleranse og medmenneskelighet? Det var vel sågar Jesus selv som sa at den som har holdt sin sti ren, kan kaste den første sten. I følge bibelen ble ingen sten kastet. Harald Birkeli føler seg berettiget til å dømme samfunnet og den utviklingen som har funnet sted. Han har kastet stenen..

Jeg lurer på om en menighet med slike holdninger kan være berettiget statlig støtte? En menighet uten mangfold og likestilling. Verdier de før oss har kjempet hardt for at skal gjelde i både samfunn og kirken. Jeg vil ikke at mine skattepenger skal understøtte slike holdninger overhode.

Jeg leste i kommentarfeltet under innlegget, og der ba medlemmer fra sognet presten skal til om unnskyldning for holdningene til Nordmisjon og medlemmene fra sognet han skal forlate, ønsket han tilbake.

Så var det de hersens nett-trollene… At det er mulig! Hvordan kan godt voksne folk skrive så mye stygt? Det som rystet meg var en kvinne som mente at nå måtte vi også si ja til pedofile prester fordi det også er en seksuell legning.

Hva feiler det folk???

Vi kan være enige eller uenige, men vi skylder foreldrene våre å vise at vi har fått oppdragelse hjemme, og vi skylder oss selv å vise at vi kan komme med relevante argumenter for vårt syn uten å ty til ukvemsord  og dårlig retorikk.

Jeg har sjelden vært så skuffet over menneskers holdning enn det jeg er nå. Vi skal liksom være siviliserte og opplyste mennesker. Samfunnet stagnerte ikke på -70 tallet. Homofili er hverken synd eller sykdom. Vi er kommer lengre enn som så. Menneskers verdi avgjøres ikke på bakgrunn av seksuell legning, men på bakgrunn av egen person!!!

Vær så snill!
Respekt, toleranse, medmenneskelighet. La det bety noe i 2020.🙏🏻

2 kommentarer

2 thoughts on “Nei, dette er overhode IKKE greit!

  1. Når de ikke har skjønt greia med at sex/kjærlighet mellom to voksne, likeverdige personer med samtykkekompetanse er helt ok….
    Pedofili er ikke der. Heller ikke zoofili eller nekrofili. Noen har sex med trær, men det er vel greit nok selv om treet ikke kan samtykke..de skader ikke trærne.🙂 Det virker bare snodig for folk flest.

    1. Jeg skjønner bare ikke hvorfor seksuell legning skal være en greie i hele tatt. Det må jo være hvordan man er som menneske som er viktig. Denne presten synes jo å være en avholdt sjelesørger og teolog, det er hel det som burde bety noe. Men svovel-predikanter finner man nok i mange små menigheter..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.