Når Vesla tar innersvingen på mamma’n

Categories Blogg

Da jeg ble alene-mamma tok jeg et valg om TV i hjemmet. Først var det ikke bevisst, bare en konsekvens for at jeg ikke var sikker på hvilke tilbydere som kunne levere det jeg ville ha, ut på landet hvor jeg bor. Det var ikke det at vi ikke skulle ha TV, men hvilke kanaler vi skulle ha tilgjengelig. Etter hvert oppdaget jeg at vi hadde så masse tid til å gjøre andre ting når vi ikke hadde TV, så det ble bare en vinn-vinn situasjon.

Enden på visa var at jeg bestemte at chromcast holdt for oss. På den måten kunne jeg styre Veslas tilgang til TV gjennom dagen. Det skal sies at Vesla var fire år på den tiden, og etter hvert ble hun større og behovet for å ha mer tilgang ble gjeldende. Hun fikk da skjermbrett og etter hvert smart telefon. Jeg har hele tiden hatt foreldrestyrte tilganger for å begrense tiden hun bruker på nettet.

Det er viktig at ungene er vant til å bruke data og har kjennskap til nettet på godt og vondt. Det betyr ikke dermed at de skal ha frihet under ansvar. Ansvaret for å begrense og skjerme er fortsatt mitt.

Jeg synes jeg har vært flink!

Vesla ble fratatt telefonen i begynnelsen av desember da jeg i frustrasjon glefset ut at den grunnet dårlig adferd ble inndratt frem ti jul, og sånn ble det. Da hun endelig fikk telefonen tilbake, hadde hun nesten ikke savnet den engang.

Her i kveld lå hun fortsatt på nettet lenge etter at hun skulle vært avlogget. Dette har jeg satt opp automatisk via foreldrestyring på telefonen min. Jeg rynket brynene og tenkte det var rart jeg hadde slått den av, og gikk inn for å sjekke. Men den var på.. Den fungerte åpenbart ikke. Jeg måtte bite i det sure eplet å spørre Vesla hvordan hun kunne være pålogget når jeg fortsatt hadde foreldrekontrollen på, og hun fortalte da at hun kunne styre oppsettet sitt til at appene lå inne på SMS meldingene, og når hun gikk inn via der hadde hun tilgang 24/7..

Ja.. Hvor dum følte ikke jeg meg da jeg spurte om hun kunne vise meg hvordan jeg kunne sperre dette, og Vesla med noen få tastetrykk hadde satt opp en ny og forbedret foreldrekontroll på telefonen sin? Bare med å ta meldingene bort når hun ikke har tilgang liksom.

Det er helt klart at ungene via nettet har tilgang til masse informasjon, og selv om man føler man har stål-kontroll må man ha øynene i nakken, for de unge håpefulle er tidvis smartere enn sitt eget beste, og i hvertfall smartere enn foreldrene når det gjelder datakunnskaper til tider..

Siste kommentaren fra Vesla var forøvrig at koden var 3369 og neste gang fikk jeg sørge for at hun ikke så på når jeg tastet koden.. 🙄

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.