Last Updated:

Nå stikker jeg nok handa mi i et vepsebol

Categories Blogg, Mellommenneskelige relasjoner, Samfunns-syt

I fare for å bli omtalt som både rasist og overfladisk, kaster jeg meg nådeløst inn konflikten mellom Atle Antonsen og Sumaya Jirde Ali. Denne saken når liksom stadig nye høyder, og selv om jeg egentlig har hele saken i vranghalsen, er jeg nå selv skyldig i å ta saken til ytterligere nye høyder, men jeg klarer ikke lengre holde tann for tunge.

Jeg er hverken noen spesiell fan av Ali eller Antonsen i utgangspunktet. Til nød kan jeg se på noen episoder av Kongen Befaler, men det er mest på bakgrunn av de morsomme deltakerne. Ali har jeg mange sammenfallende synspunkter med, men jeg synes av og til hun har en usympatisk måte å fremme de på. Hennes innsats mot rasisme og for å sette søkelyset mot minoritetskvinner i samfunnet er dog veldig viktig.

Det jeg finner problematisk, er hennes beskrivelsen av et samfunn som tidvis er så rasistisk at det omtrent ikke er til å leve med. Hun argumenterer slik at jeg føler hun mener jeg er for hvit til å kunne se og forstå hvor vanskelig det er å leve i det norske samfunnet, og det synes jeg er å være utrolig forutinntatt i tankesettet. Jeg får følelsen av at hun fremstiller meg som rasist ut fra det faktum at jeg har et nordisk utseende. Det er hersketeknikk i det også, og det er jeg ikke spesielt begeistret for. Men nå har jeg ikke tatt noe dypdykk i hverken hennes forfatterskap eller henne som samfunnsdebattant, så jeg bare konkluderer med at jeg selvsagt kan ta feil.

Med store krigstyper i avisen, kom det frem at Antonsen hadde oppført seg respektløst ovenfor Ali, og det er ikke greit. Selv om det etterhvert kom frem at Ali hverken hadde blitt stående passiv eller svarløs mot Antonsen, rettferdiggjør det ikke hans utsagn. Å slamre med leppa, for så å bruke hersketeknikker som hudfarge og etnisitet fordi man er full og tåpelig, kan ikke rettferdiggjøres på noen måte. Rett og slett ufin adferd. Saken ble bragt inn for retten, men avvist. Antonen trakk seg tilbake, og Ali ble hetset som aldri før. Det virket som alle offentlig tok avstand til Antonsens handlinger, men Ali var den som fikk knall hard medfart i SoMe fordi hun sa at dette ikke var akseptabelt. Sumaja Jirde Ali skal ikke trenge å forholde seg til ukvemsord, hat og trusler. Det er bare å kutte ut sånn dritt. Anno 2023 er det opplest og vedtatt at nettroll og hets er døll! Vi gjør ikke sånn, ferdig snakka!

Så hvorfor trenger jeg da å slamre med leppa? Jo, det er nemlig ikke alltid det blir suppe selv om man hiver aldri så mange spiker i gryta!

Ali hevet stemmen og sa «Dette finner jeg meg faen ikke i!» Så begynte heksejakten på både henne og Antonsen, for det er nok av de som lot seg forarge av Ali også. Det var side opp og side ned om saken i media, og vi den gemene hop, ble foret 24/7 til tross for at vi kjapt ble mettet og vel så det. Ali fortsatte å kjempe for den rettferdigheten hun mente hun var blitt frarøvet, og saken ble større og større samtidig med at hetsen ble verre og verre. Hadde det bare stoppet litt der, for det er noe med å trekke seg tilbake og vurdere en liten timeout inn i mellom. Rett og slett la saken i bero før det blir for mye for de som blir bedt om å mene noe, og pendelen snur. For min del har pendelen snudd, men det er ikke på grunn av saken i seg selv eller hovedpersonene.

Nå flommer det over av debattinnlegg i nyhetsbildet fordi Antonsen er tilbake i det offentlige rom. Mange mener han kom billig ut av det, mens Ali virkelig får svi. Det er hun som lider og det er hun som er offeret. Det er relativt unge kvinner som griper til tastaturet i dirrende harme over at denne usympatiske rasisten er tilbake på eteren.  Ali stakkarsliggjøres. Det skrives glødende forsvarstaler for Ali og fordømmelser av Antonsen. Ali havner igjen i skuddlinjen, men hun har ikke stilt seg der selv. Gjennom disse innleggene legges det frem hvor urettferdig verden er som tilgir Antonsen, og lar han få komme tilbake i offentilighetens lys. Hva har han der å gjøre? Han er ikke blitt ydmyket nok ennå! Igjen blir Ali skyteskive for de som sitter trygt bak tastaturet og sprer edder og galle på nettet. Intensjonen med debattinnleggene er kanskje god, men hvis Ali har trukket seg tilbake fordi mediekjøret har vørt for slitsomt for henne, noe som er forståelig nok, så la henne få den tiden hun trenger for å komme tilbake igjen. Ikke sett henne midt i skuddlinjen enda en gang. Den rasismen Ali utsettes for nå, er ikke er generert fra Antonsen, men via disse flammende forsvarstalene i debatten.

Hva med å fremstille Sumaya som et stakkarslig offer? Dette er en ung, sterk kvinne som ikke er kjent for å la andre føre sin sak. Hun fører saker for seg selv, og for andre svake grupper som trenger å bli løftet, helt på egen hånd. Hun iscene setter selv sitt medie engasjement, og er ikke tjent med å fremstilles som en skjør liten blomst som knekker av det minste vindpust. La henne selv bestemme hvilket inntrykk vi skal ha av hennes håndtering av saken. Jeg ser på henne som en løvinne som vil komme sterk og brølende tilbake og sette skapet på plass. Med andre ord, jeg synes det er en fornærmelse mot hennes person å ikke la henne få den tiden hun trenger unna mediekjøret, fremstille henne som det blir gjort, og å henge Antonsen ytterligere ut i hennes navn. Juridiske myndigheter har sagt sitt, Antonsen har fått svi han også, om enn ikke via rettslige sanksjoner. Ikke tro noe annet. Da blir ytterligere angrep på han, det som gjør at pendelen snur.

Jeg skjønner at tanken er å bygge opp sympatien med Ali, men nå begynner det å virke mot sin hensikt. Den evige påminnelsen om hvor jævlig Antonsen har  vært, er med på å gi samfunnet tilbake sympatien for han. Han har tatt sin walk of shame og lagt seg flat for hva han har gjort, han har vært borte fra rampelyse i to måneder, og han har fått kjenne blikkene på seg hele denne perioden. Det er ingen vits i å legge ut flere innlegg om at han har slippet billig unna. Det er nemlig begrenset hvor god suppa blir uansett hvor lenge spikrene koker, for spikersuppe er spiker og vann når alt kommer til alt.

Hvis målet er å opprettholde folks standpunkt mot rasisme, er dette neppe veien å gå. Vi klarer ikke å endre holdninger over natta, og slett ikke ved å henge det på enkelt personer. Det finnes ikke noen quick fix! Rasisme og netthets er noe vi må jobbe med over tid, men det må jobbes strategisk og planmessig i hele samfunnet. Det er ikke noe som løses med x-antall likelydende debattinnlegg i media.

4 kommentarer

4 thoughts on “Nå stikker jeg nok handa mi i et vepsebol

  1. Utrolig godt innlegg, og jeg er helt enig med deg. Jussen har sagt sitt. Antonsen la seg flat lenge før saken nådde mediene.
    Ali er en yøff kvinne. Hun klarer å fronte don egen sak når, og hvis hun måtte ønske det.

  2. «Ali havner igjen i skuddlinjen, men hun har ikke stilt seg der selv». Å joda.. jeg har fulgt dama, og gjennom tiden har det slått meg at hun er mer rasist enn alle de hun selv peker på som rasister.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.