Nå blir det magre tider i huset

Categories Blogg

Nå er jeg der igjen.
Året er omme og det er ganske heftig på jobb om dagene. Fordi jeg jobber innen offentlig virksomhet og rapporterer til det offentlige, har jeg rimelig tighte frister å forholde meg til. For første gang på noen år er jeg tilbake der jeg skal være. Med det mener jeg at jeg de siste årene har jobbet hard for å klare å holde progresjonen og motivasjonen gjennom årsoppgjøret. Sikkert en konsekvens av at jeg har brukt mye energi på å holde hodet over vann på privaten. Men sånn er det ikke i år!

Intensiteten i jobben min er på topp igjen, og jeg er i full konkurranse med meg selv, eller tidligere meg. Mitt mål er å jobbe mer effektivt enn tidligere, og med mye høyere grad av kvalitet enn før. Jeg skal bli bedre enn meg selv!
Jeg er konkurranse menneske, og på slike områder blir jeg helt besatt. Det betyr at dagene mine på jobb blir intense, og jeg er utrolig mentalt sliten når jeg kommer hjem fra jobb. Men jeg ELSKER det!

Hva om jeg bruker denne innbitte motviljen av å bli slått av meg selv til noe konstruktivt?
Bli mye bedre på å rydde hjemme. Holde det strøkent til enhver tid. Ja, utenom rommet til Vesla og lille storebror, for det er erklærte katastrofeområder 24/7, 364 dager i året. Eneste dagen de har det reint er julaften.
Eller begynne å konkurrere med meg selv om å bruke mindre penger, og spare mer? Eller å trene mer enn tidligere, og mye hardere. Spise sunnere og mer fornuftig?

Ja, da kan jo dette bli riktig så bra!

Nei, det funker bare ikke sånn for meg. Jeg må ha lyst til å gjøre ting selv for at det skal bli gjennomført helhjertet. Det kan ikke være for at det ser bra ut på utsiden. Det må være noe som gir meg en indre tilfredsstillelse. Det er bare å erkjenne at trening, kosthold og husarbeid er en dyd av nødvendighet, og det er ikke spesielt lystbetont å ha fokus på dette. For så vidt gjelder dette sparing også, men jeg kan alltids bli bedre på det. Der er det sånn at gevinsten av å spare gir meg større handlefrihet. Det smaker altså mer enn det koster bokstavelig talt.

Jeg kan realisere de drømmene som egentlig er unødvendig luksus. Ta ut laaaang ferie og reise bort. Kjøpe meg ny sykkel, slik at jeg kan sykle til toget. Ha en bli-ny-dag og få bytte ut garderoben, gå til frisøren og endre look. Det er mye som er fristende.

Nei, må vel være litt realistisk og heller drømme om å pusse opp gjesterommet, ordne til hagen, og ikke minst, betale den hersens elektrikeren.

La oss likevel tenke på det litt. Pr. dato har jeg en sum hver måned som brukes til mat, klær, lommepenger og uforutsette kostnader, samt forlystelser.  Denne skal jeg forsøke å minimere frem til juni, og se hvor lite vi kan klare oss med, og samtidig ha det vi trenger. Hvis dette skal lykkes, bør det ikke dukke opp uforutsette utgifter i perioden. Pengene jeg sparer skal jeg bruke på noe ekstra hyggelig for Vesla og meg. Hver måned skal jeg oppsummere hvor vi ender opp. Dette blir gøy! Mor skal saumfare alle tilbud og handle inn økonomisk.

Hver måned har vi 8.738 kr disponibel til mat, klær, medisiner, forlystelser, ekstraordinære kostnader. Andre kostnader og sparing er er da holdt utenom. Vi er tre stykker i huset, Lille Storebror som ikke kan bidra økonomisk, men som spiser hjemme, Vesla og meg.

Hvor mye bør vi klare å sette av i perioden 20.januar til 20.juni?

 

Let the game begin!

Ms. Moneypenny is in savings mood

2 kommentarer

2 thoughts on “Nå blir det magre tider i huset

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.