Mamma går Vesla på nervene

Categories Blogg

O’ lykkelige morgenstund! Eller ulykkelige morgenstund om du vil.

Når mor er på farten hele tiden, er det ikke helt oversiktlig når hun forlater hjemmet om morgenen. Stort sett er det før unge håpefulle er stått opp, men så skjer det at vi har litt tid sammen før vi drar hver til vårt. Vesla var ikke fornøyd med å ha en lykksalig stund med mammaen sin i dag. «Ska du ikke bare fær snart? Du mas jo så my hele tida!» Jeg smilte søtt til barnet og spurte om det ikke var hyggelig å kunne ha litt tid sammen før dagen startet? Hun syntes egentlig ikke det. Hun påstod at hun heller ville ha fred og ro om morgenen, enn gleden av mitt eminente selskap.

Jeg måtte jo ha en viss form for morgenstell og tuslet inn på badet akkurat tidsnok til å se mini-me stå med MIN sminke å fikse seg. Fader altså! Hun har fått beskjed om å ligge unna, fordi hun ikke legger tilbake det hun låner, og bruker så mye at det blir tomt på et blunk. Jeg kjeftet og ba henne fjerne seg fra sminkepungen umiddelbart, og ikke minst bruke sin egen sminke! Ja, jeg sa vel en del mer, og øyenbryns dansen i ansiktet på Vesla var et faktum. Jeg ba henne se å kutte ut med den forbanna himlingen med øynene og vise respekt! Barnet sukket litt oppgitt. «På grunn av det her,  vil æ ha dæ ut av huset før æ står opp!»

Jeg måtte gå ut og telle til ti! Den ungen kan tidvis erte på seg en stein, men da hun kom ut fra badet, var hun blid som ei lerke, og satte seg ned med telefonen.

Det var bare 25 minutter til skolestart, og der satt hun. Jeg kjente at jeg begynte å bli stresset, og lurte på om hun ikke skulle lage lunsj og få i seg noe frokost, men det var null stress. Hun hadde GOD tid. Hun har alltid god tid, helt til hun ikke har det lengre.
Da det var 15 minutter igjen før det ringte inn, sa jeg at hun «måtte få ræva i gir!» Da var jeg begynt å bli små grinete. Heldigvis satte hun fart og fikk pakket det hun skulle ha med seg. Akkurat da jeg ble hentet ropte hun om jeg kunne lage lunsj til henne, men jeg sa jeg måtte gå. Hun sukket oppgitt og utbrøt: «Du har brukt tida på å kjæft, kunne du ikke prioritert å lag matpakke heller?»

Tror ikke Vesla synes det er så viktig med kvalitetstid med mammaen om morgenen, faktisk tror jeg at jeg fikk stryk karakter for innsats i følge henne. Jeg kjenner heller ikke på noe intens savn etter samvær med håpefulle på slike dager før etter minst den første kaffekoppen. I noen sine øyne er jeg sikkert en dårlig mamma som sier slikt, men sånn er det.

4 kommentarer

4 thoughts on “Mamma går Vesla på nervene

  1. Det er langt fra sikkert dette fremsto like klinkende klart for deg som mor og oppdrager, men det er iallfall én ting den jenta skal ha; Hun er i alle fall dønn ærlig!! *haha*
    Kanskje sånt blir ekstra fremtredende for en som i bunn og grunn vekslet mellom løgn og forsøk på løgn pubertetsårene igjennom, men jeg må jo si hun var fantastisk i det hun bare smalt ut med at det var fordi hun ble stanset i å rappe sminken din hun ville ha deg ut av huset *hahaha* 😀

    1. Stadig tomme beholdere har vel ikke levnet noen tvil i så måte, men verre er det når hun tar det med på skolen og jeg ikke finner det når jeg trenger det!
      Klart det er godt å starte dagen uten dragen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.