Last Updated:

Listhaug med rom-arrest uten tilgang på data eller mobil

Categories Blogg

Krigserklæring er en offisiell melding fra en stat til en annen om at en krigstilstand mellom dem foreligger eller vil inntre til en angitt tid. Å avgi krigserklæring på forhånd har aldri vært konsekvent praktisert, og er nærmest gått av bruk på grunn av den taktiske fordel overraskelsesmomentet gir. Etter at Kellogg-Briand-pakten og senere FN-pakten forbød angrepskrig, kan det anføres med styrke at krigserklæring uansett er ulovlig.

Ref. Store Norske Leksikon

Jeg er redd for krig i verden. Jeg frykter maktsyke ledere som tyr til våpen for å poengtere sine standpunkt. Konfliktene i verdenssamfunnet er mange og tildels vanskelige og komplekse. Det er ikke for menigmann å forstå hvorfor man kan gå til krig. Stadig vekk er det en verdensleder som må markere seg ved hjelp av trusler og våpen, stadig vekk er det mennesker som blir skadet og drept. Vi ser det daglig når vi slår på nyhetene. Verdensfreden virker for meg som skjør.

Vi er de heldige. Vi er ikke i stridens øye. Vi lever i fred.

Norge ER et fredelig land, og vi har det trygt og godt her. Mange som kommer fra krigsherjede områder, eller de som blir forfulgt for sine politiske meninger, vil gjerne komme hit og bo her. Det skjønner jeg godt, for i de store linjene har vi det godt her, det er ikke perfekt og det er viktige problemer her også. Vi har svake grupper i samfunnet som vi bør kjempe for å forbedre forholdene for, men vi har fred.

Med krigstyper står det er oppslag i Dagbladet at Sylvi Listhaug advarer statsministeren om at dersom iskanten flyttes en meter lengre sør, er dette en krigserklæring. KRIGSERKLÆRING?!

Jeg er så utrolig lei av den dama og flå-kjeften hennes! Jeg lurer på om hun har begrep om hva hun egentlig sier. Tidvis virker det som hun lar munnen åpne seg uten å ha koblet til hjernen. Det er smakløst å komme med slike uttalelser! Det er ikke hennes politiske mening jeg kritiserer, men ordlyden hun bruker. Hun hisser seg opp på en måte som får meg til å tenke på en trassig tenåring som kjemper iherdig mot reglene foreldrene har satt for henne. Store ord for å forsøke på trumfe gjennom sin vilje. Jeg ser for meg at hun står med knyttede hender og tramper illsint i gulvet for å få viljen sin.

Herregud! Jeg hadde den samme følelsen med Vesla her en dag hun trosset alt hun fikk beskjed om, men hun er bare 11 år!

Listhaug er ikke i regjering lengre. Det er ikke henne eller hennes parti som sitter i regjering. Så hvis da ikke sittende regjering gjør som hun har bestemt, er det en krigserklæring?! Jeg blir så utrolig provosert over at hun alltid skal dra ting ut av proporsjoner og slenge ut trusler i øst og vest. Hun kan komme å bo i mitt regime en stund. Her i huset er det forbudt å komme med trusler av verbal art. Det er lov å diskutere og å være uenig, men når den som sitter med siste ord har talt, så blir det sånn. Er man utidig blir det rom-arrest uten tilgang på mobil og data. Hadde Listhaug bodd her, hadde hun fått beskjed om å gå på rommet og holde seg der til hun hadde fått tenkt seg om på hvordan man snakker til hverandre!

På tide Siv Jensen tar oppdrager-rollen sin på alvor, for en av hennes håpefulle synes å være helt ut av kontroll og har tydelig behov for litt grensesetting og opplæring i skikk og bruk!

 

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.