Last Updated:

Lil Miquela – hva skal man synes om et slikt fenomen?

Categories Blogg

Jeg har alltid hevdet at mammaens viktigste jobb er å gjøre barna til trygge og empatiske mennesker, som har jorda plantet på bakken og vet at ingenting kommer gratis her i livet. Hardt arbeid adler sies det så fint. Likevel skal man hjelpe de å følge drømmene sine. Du klarer alt du vil, bare du vil det nok! Da er det jo viktig at ungene får den innflytelsen de trenger.

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er at jeg fikk meg et realt hakeslipp i dag da en venninne gjorde meg oppmerksom på fenomenet Lil Miquela. For de som ikke vet det, er dette en avatar som har utrolig stort nedslagsfelt som influenser, artist og modell. Problemet er jo bare at hun ikke finnes i virkeligheten. Hun er menneskeskapt, men ikke reell. Hun lever et liv vi bare drømmer om, men hun finnes ikke. Hun jobber som modell for kjente motemagasiner, får musikken sin streamet på spotify, MEN HUN ER INGENTING!

Hva skal man synes om det?

Hva skal man synes om en avatar som er kåret til et av de 25 innflytelsesrike mennesker? Hun er jo ikke et menneske!? Hun er en binærkode!!

Første reaksjonen min var tanken på Vesla som skal vokse opp i denne jungelen. Til nå har jeg drillet henne på hva hun får lov å svare på eller ikke, når hun er online, fordi jeg ikke vil hun skal få noen negative erfaringer. Men nå må jeg jo også advare henne om at det kanskje er en robot som chatter med henne. En robot med algoritmer som gjør at barn kjenner seg trygge i en eventuell samtale. Kanskje så trygge at de oppgir adresse eller drar for å møte den nye bestevenninnen..

Og hva skal hun påvirkes av. Hvilken rollemodell blir dette? En moteguru som kan endre seg etter alle trender som kommer. Trenger ikke legge seg under kniven for å få større pupper eller rumpe. Trenger ikke tenke på kviser og urein hud. Trenger ikke lure på om hun er for tykk eller tynn. De bare endrer henne etter behov. Hadde selvsagt vært fint å ha det sånn, MEN DET ER IKKE SÅNN I VIRKELIGHETEN!

Så begynte tankene mine å gå til den innflytelsen en slik avatar med uhederlige hensikter kan gi. De fleste med barn på Veslas alder har jo hørt om Momo og hennes utfordringer som ender i at du skal skade/kveste deg selv eller andre. Hva om en slik avatar programmeres til slike handlinger?

Jeg synes det er skummelt å tenke på at virtuell intelligens skal påvirke mitt barn uten at jeg har noen mulighet til å stoppe det. Utviklingen ligger langt over mine kunnskaper, men jeg skjønner at jeg har en utfordring med å følge med. Det er min plikt. Forsåvidt gjelder det for influensere både med og uten kunstig intelligens.

Utviklingen er ikke kommet dit at algoritmer kan beregne svar ennå. Så vidt vi vet i alle fall. Likevel må man se seg om over skulderen, for utviklingen går i et rivende tempo, og her gjelder det å henge med!

Hvis du vil lese mer om fenomenet Lil Miquela er det en reportasje om henne på NRK sine sider som du kan lese her.

Nei, nå skal vi ikke ha bilder innom photoshop uten å merke bildene med det, så da er det bare å håpe at det kommer krav til tagging av profiler etc. som er en avatar.

Guess what! Bildet har snapchat-filter!!

Det går fint å følge oss både på Instagram og Facebook.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.