Konsekvensene ble verre enn forventet

Categories Blogg, Hverdagsliv, Vesla og Snuppa

Jeg er ikke tilhenger av husarrest eller roping og skriking hjemme når Vesla bryter regler, men jeg går ikke av veien til å fjerne goder når hun bevisst bryter reglene vi har blitt enige om på forhånd. Hvorfor kan ikke bortfall av privilegier være det samme som straff? Det er jo en konsekvens for dårlige valgt?

Vesla var ute med noen venner her en kveld, og vi avtalte inne-tid litt etter det hun vanligvis har, og likevel kom hun enda en time senere. Det er faktisk litt uvanlig kost at hun ikke kommer hjem når hun skal, og jeg kjente jeg ble klin forbanna mens jeg ventet på henne. Ikke for det, hun ga beskjed om hvor hun var og hvem hun var med, og jeg fikk kontakt med henne hele tiden. Prinsippet var at det var i seinest laget, og vi hadde avtaler morgenen etter.

Konsekvensene var drittsur mamma og inndratt telefon i 24 timer. Vesla tok reaksjonen på strak arm, men bestemte seg for å endre koden på telefonen før hun ga den fra seg. Etter at mammaen hadde frest fra seg og telefonen var lagt bort, var det bare å tilpasse seg et liv uten det teknologiske mirakelet. Siden hun skal ut å reise hadde hun behov for å bruke telefonen, derfor var 24 timer mer enn nok denne gang.

Jeg vet ikke hva jeg tenkte på da jeg innførte en slik straff, og hvem som egentlig ble straffet, er jeg heller ikke riktig sikker på. Vesla var plutselig tilstede i alle øyeblikkene i løpet av dagen. Hun skravlet og sjorret rundt meg hele dagen, og jeg var passelig ør i toppen av urokråka som gikk rundt meg og sang, skrålet, laget parodier og ikke minst kverulerte på alt og alle. Det var lykken i livet da jeg kunne gi tilbake telefonen. Endelig skulle jeg få ørens fred!

Problemet var bare da hun skulle logge på igjen. På ett eller annet vis hadde hun klart å trykke feil på koden flere ganger, og til slutt var telefonen låst for flere timer.

Etter mye plundring endte det opp med at vi måtte kjøre til byen for å få hjelp til å åpne opp telefonen, og hvem tror dere måtte betale for den skøyen?  Neste gang Vesla skal få konsekvenser for noe skal jeg tenke meg godt om og forsikre meg slik at det ikke går like mye ut over meg!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.