Kjekt å ha, ikke kast den osv..

Categories Blogg

De siste dagene har rystet meg langt inn i grunnvollene. Jeg er fullstendig klar over at jeg er dårlig på å kvitte meg med ting, men jeg har alltid tenkt at jeg kan få bruk for det igjen. Sånn kjekt å ha mentalitet. Så skulle jeg jo pusse opp, og eldste avkom var innom en tur. Hun så seg rundt å ristet på hodet.

-Mamma, du må kvitt dæ med litt ting. Det står jo ting overalt! Joda, jeg er nok litt mer materialistisk enn henne som er minimalistisk, men jeg liker en litt lun hjemmekoselig stil.

Selvsagt åpnet hun øynene mine, og jeg begynte å se hva jeg ikke har brukt siste årene. Gi meg styrke!!!
Dette er faktisk bare en liten del av det som er lagt ut på FB, og fortsatt har jeg ikke begynt å rydde ut av alle bodene oppe.

Jeg skal slutte å samle på alt mulig!

Jeg skal selge unna det som kan gi noe salg, og bruke pengene på oppbevaringsbokser. Avfallsanlegget her i nærheten vil nok gå med solid overskudd i år også, og jeg vil bli kåret til deres gull-kunde. En lokal forening som samler inn lopper til loppemarked skal nok få sin del og vel så det.

Likevel vil ikke vi merke at tingene er borte. Ikke i hele tatt! Vi vil ikke savne de. Tanken gjør meg fysisk uvel. Det er mange som ikke har så mye, og her sitter jeg på et hus med ting som ikke er nødvendig og som bare samler støv! Ikke miljøbevisst i hele tatt.

Nei, det er ikke kjekt å ha! Heretter skal jeg tenke meg både en og to ganger om før jeg bruker penger på dingser jeg ikke verdsetter mer enn akkurat der og da. Jeg er blitt den stor-forbrukeren jeg alltid har foraktet. Den som ikke tenker gjenbruk, men må ha nytt «fordi jeg fortjener det». Jeg hevder ting ikke er viktig for meg, men skap og boder vitner om noe annet. Denne galskapen har pågått lenge ut fra mengdene med ting, men nå er det slutt!

Jeg hadde en torden-tale til Vesla om unødvendig bruk av penger, men noen burde hatt den talen til meg også! Heretter skal det være fokus på kun å kjøpe det som er nødvendig. Nå er det slutt på denne bruk og kast mentaliteten. Nå skal jeg ta ansvar!

Heretter skal jeg selge unna til gjenbruk, og gå tilbake til å kjøpe brukt!

2 kommentarer

2 thoughts on “Kjekt å ha, ikke kast den osv..

  1. Jeg samler ikke på mye, og vi har flyttet så ofte at ting har blitt kastet underveis. Du må bare flytte litt oftere 😀 He-he

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.