Jeg gleder meg faktisk ikke noe særlig til jul

Categories Blogg

Er du ferdig til jul? Har du kontroll på gaver, kaker og vasking?

Det er de viktige spørsmålene vi stiller hverandre mest disse dagene. Julas budskap kan synes å være av en materialistisk art, og det viktigste er image av en perfekt jul. Alt må være på plass sånn at vi kan vise de optimale julebildene på SoMe. Vise vår lykkelige eventyrverden hvor vi fremstår som en lykkelig familie som lever med solen varmende i ansiktet hele tiden.

Hvorfor er det ingen som spør om vi har noen å feire jul sammen med? Om det noen grunn til at vi gruer oss til jul? Er vi egentlig ensomme? Hvorfor spør vi ikke hvordan andre faktisk har det? Vil vi ikke høre at andre har det vanskelig i redsel for at vi må gå ut av vår forestilling om den perfekte jul? Er vi redd for å spørre i frykt for at hverdagens trivielle problemer innhenter oss i høytiden? Redd for at vi må legge ned vår vellykkede fasade og heller sitte å holde rundt en kropp som rister av gråt i dyp fortvilelse?

Det gir ingen vakre julebilder. Det bygger ikke fasade. Det gjør ikke at vi kan skinne på SoMe. Det gir ingen likes.

I fjor gikk Ari Behn ut av tiden. Selvmordet hans skapte stort engasjement grunnet hans tilknytninger til kongehuset og problematikken rundt psykisk helse ble satt høyt opp på dagsorden. Noe godt kom altså ut av en tragisk hendelse.

Et år er gått, og nye tragedier og skandaler har preget nyhetsbildet siden den gang. Psykisk helse er ikke lengre så høyt oppe på dagsorden. Men vi må aldri glemme!

Jeg tror vi må la glansbildet og illusjonen fare, og det er viktigere denne jula mer enn noen sinne. I år har vi hatt et vanskelig år med pandemi, og mange har vært isolert og ensomme lenge. Nå kommer høytiden, og ensomheten vil kjennes fryktelig ille for de som alt har lagt bak seg et tungt år.

I år skal vi ikke blandes å være stor-familie her. Jeg opplever faktisk at det er skikkelig leit! Ikke fordi jeg på noen måte blir alene, men pandemien tar altså død på det fineste jeg vet med jula.

Jeg gleder meg faktisk ikke til jul, men jeg står han av likevel for jeg skal være med de jeg elsker høyere enn himmelen. Men hva med de som er mer ensomme enn noen gang, hvem skal hjelpe dem gjennom jula?

2 kommentarer

2 thoughts on “Jeg gleder meg faktisk ikke noe særlig til jul

  1. Et viktig innlegg, mange som har det vondt. Jeg feirer ikke mer enn akkurat julaften. Er hos søsteren min. Jeg spør ikke folk om de er ferdige til jul, fordi jeg ikke selv gjør en dritt i forhold til hus, kaker osv. Gaver kjøper jeg, men i år har jeg kjøpt det samme til alle. En bok, og et “hjemmelaget” gavekort, som byr på tid og mat med meg på kafe, etter jul. Har gjort det enklest mulig, fordi jeg skal kose meg og slappe av med de nærmeste. Og gitt gaver jeg tenker gjør det koselig for oss senere 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.