Last Updated:

Ikke direkte skolebok-pedagogikk

Categories Blogg, Galskap satt i system, Vesla og Snuppa

“MAMMAAAAAAA!!!”

Vesla kom ned fra andre etasjen i et sabla tempo, lettere hysterisk. Et stakket sekund vurderte jeg om det brant noen steder eller om hun hadde kuttet av seg en arm eller en fot. Norge var i slutt-minuttene av kvartfinalen, så jeg klarte nesten ikke å rive øynene fra skjermen da jeg spurte henne hva det var.

“Det e nå som flyg oppe på rommet mitt! Det e større enn ei humle, men minna om ei flue, den e diiiger! Du må kom å dræp den!”

Jeg blikket henne hånlig, (jada, jeg kan det jeg også), og så spurte overbærende om hun ikke bare kunne ta en avis og så gå opp å knerte den. Vesla ble plutselig veldig liten og redd og sa hun  ikke turte å gå opp alene.

Jeg tok en øyenbrynsdans av de sjeldne, og den etterlot ingen tvil over hvor latterlig jeg syntes det var, samtidig som jeg ble litt urolig. Hva pokker kunne det være som surret rundt på rommet hennes?

Norge tapte.. Jeg var ikke direkte euforisk da jeg gikk opp sammen med henne. Jeg var dog bevepnet med en avis. Forsiktig lot jeg blikke gli over rommet, men jeg så ikke noe til monsteret. Det jeg derimot så, var et himla rot. Fanden tok meg, og da jeg åpnet vinduet satte jeg i gang med en tirade om at alt av utøy ville komme inn der fordi det ikke ble ryddet. Papir og søppel er et eldorado for….

“MAMMAAAAAAA!”

Vesla vrælte mens hun pekte i taket. Der oppe i skråen fløy det en søt, liten husflue som nok nettopp hadde våknet, for det var så vidt den hadde fart der den surret rundt. Unge lovende hadde sprengt trommehinnene mine, og alt av naboer trodde nok det var sivilforsvarets sirener som gikk, for Veslas volumknapp var på max!

Jeg tok mitt våpen og smekket den lille rakkern, og det var det. Vesla var alt på tur ned trappa da det var over, så jeg ba henne komme tilbake og slutte å være så latterlig, men fanden hadde fortsatt et godt tak på meg, og jeg har unektelig vært litt over middels irritert fordi hun ikke har vasket rommet på flere uker.

” Du vet det, at småkryp og insekta finn sæ best tilrette i støv og skitt. Dess mer rot og søppel, jo bedre trives de og fleir blir de! Insekta i dag, rotta og mus i mårra!

Neida, det var kanskje ikke spesielt pedagogisk av meg. Jeg skjønte det når tårene stod i øynene hennes mens hun kjempet mot panikken, men samma det vel? Det ble jo ryddet og vasket i rekordfart. Målet helliger midlene tenker jeg. 😈

10 kommentarer

10 thoughts on “Ikke direkte skolebok-pedagogikk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.