Last Updated:

Gal mann med makten

Categories Blogg

Da jeg våknet opp etter presidentvalget i USA for litt over fire år siden, var jeg helt målløs! Jeg trodde aldri i verden at Donald Trump kom til å vinne, men så feil kan man altså ta.

Da han erklærte at han ville ha mur mot Mexico, erklærte jeg at jeg ville ha mur mot USA. Ikke for at jeg har noe i mot amerikanere sånn generelt sett, men jeg var bekymret for påvirkningen av det som for meg er syke valg. Jeg begynte virkelig å få presidenten i vranghalsen, og var bare lykkelig for at ikke vi trengte å bekymre oss over han her i Norge.

Da Trump tapte valget i oktober, tenkte jeg at det nok var til det beste for USA, men Trump erklærte at han ikke aksepterte valgnederlaget, og hevdet valgjuks. Han laget så mye støy, at jeg som egentlig ikke engasjerer meg i politikken, begynte nedtellingen til han skulle gå av.

Jeg påberoper meg ikke å ha mye kunnskaper om amerikansk politikk, men begrepet trumpisme, begynner å stå klart for meg.

Trumpisme spiller på politiske motsetninger og verdsetter sterkt lederskap mer enn formelle demokratiske prosesser. [4] Trumpisme kombinerer velferdsstattenkingen med nasjonalisme og er blitt kalt for nasjonal-kollektivisme. Wikipedia 

Da Trump i dag oppildnet til protester og aksjoner utenfor Capitol og det hele tok av, lammet han igjen en hel verden, ved å angripe sitt eget lands demokrati. Hvordan kan en mann som hevder å elske sitt land, ødelegge det så til de grader?

Jeg tror mannen er stormannsgal og har megalonomi som er vrangforestillinger om sin egen storhet. Ofte ved at man har så høye tanker om seg  selv at man sidestiller seg selv med Gud.

Jeg håper inderlig at han må stå til ansvar for alt kaoset han har skapt i denne perioden, og at det blir litt ro «over there» når Biden tar over.

Det er ennå 14 dager igjen til han forlater det Hvitehus, og jeg grøsser av tanken på hva som kan komme de neste ukene.

God save America ❤️

2 kommentarer

2 thoughts on “Gal mann med makten

  1. Som pedagog lurer jeg på om det er dette vi får når et menneske ikke har fått øve på sin evne til å takle nederlag. Som du skriver: vrangforestillinger om egen storhet.
    Desto viktigere at vi som har med oppvoksende slekt å gjøre hjelper dem å takle motgang på en hensiktsmessig måte, både for dem selv og omverdenen.
    Jeg syns det er sørgelig det som skjer i Washington nå. Og syns synd på “den vanlige amerikaner” som jeg fortsatt tror det er flest av (noe valget også bekrefter), og som må se på hva disse klovnene finner på!
    Ha en fin dag!

    1. Jeg har også tenkt på hva som skjer med dagens barn og unge som aldri på «stå i noe» selv, men som har omgivelser som ordner opp i alt. Blir de egoistisk og selvsentrerte, uten å se andre behov enn sitt eget? Får de samme tankemønster som Donald?
      Klart det er mange fine mennesker i USA, men det er så mange som blindt følger når det dukker opp en karismatisk leder, og det overrasker meg.

      Vi får krysse fingrene for fortsettelsen 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.