Last Updated:

Fatshaming på Kvinneguiden

Categories Blogg

Reklame | Gymgrosissten.se

Jeg havnet på Kvinneguiden mens jeg ventet på å få unna noen ærend her på morgenkvisten, og der kom jeg over en tråd om fatshaming. Det gikk ikke lange tiden før jeg var en tanke provosert av kommentarene som var lagt ut. Jeg tenker det er helt ok at man har forskjellige synspunkter om fedme og dårlige livsstilsvalg, for la oss være så ærlig å innrømme at for majoriteten av oss tjukke, så er det livsstil som har ført oss dit.

Likevel er det noe med måten man tillater seg å kommentere det på, som jeg synes er utidig. Vedkommende som er tjukk, er også sykepleier. De som kommenterte hengte seg opp i det også, og da virket det som det var om å gjøre å dra hennes evne til å utøve sitt yrke ned i søla! Hun var nemlig en belastning og en vederstyggelighet som kom til å bli uføretrygdet grunnet hennes fedme! Ingen lystig lesing med andre ord.

Better Bodies//Iron Gym//Star Nutrition Gear

 

Ja, det gikk som det måtte gå, tjukke-mor hamret løs på telefonen. Her skulle det svares!

Denne damen fikk så absolutt frem poenget sitt om at det er mye fatshaming på Kvinneguiden. Ingen tvil om det, og majoriteten var helt klar på at hun ikke kunne utføre sitt yrke uten å bli uføretrygdet på sikt, og det var selvforskyldt! Det er liten vilje til å betale av fellesskapet til noe den enkelte har forårsaket selv.

Og det er ankepunktet mitt her; Det meste vi er hos legen for, ER selvforskyldt.

Dagen samfunn gir rom for en livsstil som ikke nødvendigvis er til det beste for kroppene våre. Vi er mye mer stillesittende enn før, vi spiser mye rødt kjøtt og er blitt livsnytere som tar for oss av røyk, snus og alkohol. Det gir oss mange sykdommer og/eller utfordringer. Fedme er bare en av mange ting. Nakke, skuldre og skjellet-plager, er det store som er på tur fordi mange sitter for mye i ro foran TV og datamaskiner. Mange krefttyper skyldes overeksponering av matsorter og ikke minst sol. Det er altså IKKE bare fedme som er selvforskyldt.

Noen ganger blir vi syke av livsstilen vår. Skal vi da følge retorikken til de som mener de som er feite er en belastning for samfunnet, vil jeg snu litt på det.

Gjelder det da også de som velger å få barn sent i livet, selv om de vet det er større sjanse for å få et barn med utfordringer? De har jo valgt det selv? Gjelder det også den slanke som får hjerte- og karsykdommer av høyt kolesterol? Gjelder det den overtrente som må bytte kne eller hofte? Gjelder det de som har fått psykiske lidelser for å ha presset seg selv for langt? De har jo valgt det selv.

Det er mange grupper som er en “belastning” for samfunnet grunnet egne valg. Skal vi shame de også? De arbeidsløse, de ensomme, de fattige. Nei, jeg vil ha et rausere samfunn enn det vi finner på kvinneguiden. Om jeg eller andre er tjukke, så vet vi det. Vi ser det i speilet hver dag. De fleste av oss vet også hvorfor, og for de fleste av oss er det vår livsstil som ligger bak. Vi vet det. Fatshaming er ikke nødvendig.

ICANIWILL//ICANIWILL

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.