Last Updated:

En singel mammas dagbok 4. innlegg

Categories Singel mammas dagbok

Jentekveld med de gode samtalene

Som singel mamma er jeg ganske mye hjemme med arvingene. Det er jo i hjemmets lune rede dannelsen av barnet skal skje, og da er tilstedeværelse av den voksne nødvendig, og når man er bare en voksen, så sier det seg selv at det går litt tid på å være foreldre.  Man skal lage gode rutiner for å få et fornuftig vesen av det lille avkommet. Da skal man lære bort en del kjedelige oppgaver som skal gagne dem og oss senere i livet. Det er ikke bestandig lystbetont å være hjemme med barna sine. Jeg mener ikke at man slutter å elske dem, for det gjør man aldri, men av og til er det intet mindre enn hardt arbeid og et skikkelig «pæs»! Av og til vil man så gjerne noe mer enn singel mamma.

Det er dager da jeg vil bort fra alle rollene jeg må ha for at hverdagen skal fungere. Det er så mange at jeg tidvis får følelsen av å tidvis være lettere schizofren. Herregud, det er så undervurdert å få gå med søppelen enkelte dager! Noen minutter med kjærkommen pause.

Har man tid til en etterlengtet kaffekopp med en venninne en ettermiddag er man i himmelen, selv om håpefulle sikkert ringer tre ganger på en halvtime og lurer på om hun kan ta seg et eple, eller om det er greit at hun ser på TV og ikke minst, når kommer mamma’n hjem igjen?! Jeg bare venter på den dagen hun ringer å spør om hun kan gå på do. Da skal jeg si nei bare for å se hva hun sier.

Vinkveld med jentene er det beste. Det kjennes definitivt ut som jeg har vunnet i lotto sånne kvelder. Jeg sørger for at Vesla er på overnatting slik at jeg har kvelden for meg selv. Da pynter vi oss skikkelig. På med hold-in-trusa og frem med finstasen. Makeupen legges med presisjon, håret legges i de sirligste folder og på med stor-jente-skoene. Intet er overlatt til tilfeldighetene. Borte er singel mamma, og bare Singel drar ut av huset. Noen timer der jeg slipper å tenke på husarbeid, barneoppdragelse, kjøring av barn, middag og planlegging av innkjøp. Trenger ikke å tenke på noe trivielt. Jeg kan være bare ung og rocka! Kanskje det til og med blir en tur på byen etter hvert?

Vi starter alltid med litt vors. Kanskje spiser vi litt mat sammen og tar litt vin. Det etterfølges av litt snacks og mer vin. Vi må selvsagt snakke oss litt opp på de siste hendelsene i gjengen. Her kommer de morsomste historiene på løpende bånd og latteren sitter løst. Så begynner skravla å gå på alle jentene i munnen på hverandre og stemningen stiger i takt med høy allsangfaktor. Etter hvert går vi tilbake til skravlingen, og både ett og to verdensproblem løses i de sene nattetimene.  Sliten og trøtte tusler vi hjem i nattens mulm og mørke. Byen glemmer vi som regel av til det er for sent å dra. Det er som regel ikke viktig. Vi er bare trøtt og glad. Glad for å fått vært sammen med andre voksne og kommet oss bort fra de samme trivielle tingene vi har i hverdagen. Glad for å ha hatt de fine samtalene. Glad for å ha fått snakket om det som er viktigst for oss. Da er det greit å gå fra å være Singel med stor-jente-sko, og tilbake til å være singel mamma.

Hva snakker vi om? Jo, det er de dype samtalene om husarbeid, barneoppdragelse, kjøring av barn, middag og planlegging av innkjøp. Alle de trivielle tingene som preger hverdagen vår..

2 kommentarer

2 thoughts on “En singel mammas dagbok 4. innlegg

  1. Det må være viktig å bare kunne være en selv innimellom når en er forelder, ass!
    Men om Vesla krever tilstedeværelse nå, så mistenker jeg vel dette er inne i det siste året.. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.