En brutal virkelighet

Categories Blogg

«Det kom kasta på som julekvelden på kjerringa», sa hun mens hun løp rundt i butikkene og panikk-handlet det siste som må være i hus før julekvelden bare kan komme. Materialismes æra er et faktum. Vi har i overflod, og går inn i julen med idylliske bilder av kjærlige familier som overøser hverandre med oppmerksomhet og godhet.

I går gjorde jeg det jeg ikke under noen omstendigheter skulle gjøre. Jeg ble sittende foran TV, fremfor å vaske meg ferdig. Snuppa satte på en dokumentar om en liten gutt som ble mishandlet til døde av mor og stefar. Historien har klare paralleller til drapet på lille Christoffer Khile Gjerstad her i Norge. Historien var så sterk at jeg ikke klarte å slå av TV før etter flere episoder. Det var er ras av følelser mens jeg satt paralysert å så på. Jeg var sint, forbannet, trist, på gråten,  oppgitt og frustrert. Hvordan kan noen være så jævlige mot et lite barn, og enda verre, hvordan kan noen motta så alvorlige bekymringsmeldinger som det offentlige fikk, uten å gjøre noe med det? Hvor ignorant går det an å være?

Det verste å tenke på var at dette barnet gikk rundt å var konstant redd hele tiden. Tenk deg et liv der du er redd for å si og gjøre noe som helst, for alt du gjør eller ikke gjør, blir du straffet for. Det ultimate svik er når det er de du elsker mest som skader deg i tillegg.

Nei, livet er sannelig ikke for amatører!

Jeg skal fortelle mer om serien når jeg har sett den ferdig, men den anbefales ikke for sarte sjeler. Jeg måtte svelge og svelge, og definitivt pusse nesen noen ganger mens jeg så på. Den var brutal og ærlig, men det blir nok ikke foretrukken serie i jula. Denne serien byr ikke akkurat på familiekos, snarere en brutal virkelighet. Sånne ting man ikke vil ta inn over seg mens julefreden senker seg.

Jeg oppfordrer alle til virkelig å se de små rundt dere. Har dere mistanker om at noen av de lider overlast, så følg med litt ekstra. Ta kontakt med barnevern eller andre som kan sjekke at barnet har det bra. Selv om det er jul og vi stort sett er opptatt med å være lykkelig, er det lov å vise at man bryr seg. Det kan faktisk være forskjell på liv og død.

.

4 kommentarer

4 thoughts on “En brutal virkelighet

  1. Nei livet er ikke for pyser – Fint at du setter søkelys på dette! Viktig å vise at vi bryr oss og er der for hverandre 🙂 Ha en fin lillejulaften 🙂

    1. Ja, det skjer mye leit på den fronten nå som familiene er sammen mye av tiden, og ikke minst når det er rus med i bildet. En Nydelig Jul ønskes til deg også 🎅🏻🎄💖.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.