Last Updated:

Dystre tanker på en mandag

Categories Blogg, Hverdagsliv

Den siste tiden har mye av spalteplassen hos avisene vært viet trusselen fra øst, og det har vært gitt advarsler om at det er en reell fare for krigshandlinger i vår bakhage. Selvsagt har det gitt meg en guffen følelse i magen, og jeg fortrenger tanken så godt jeg kan. Jeg mener nemlig vi ikke noen sjanse til å forsvare oss om noe skjer, siden vi er strippet for forsvar, og derfor vil vi være avhengig av NATO. At vi er i en slik situasjon kunne jeg skrevet mangt og mye om, men det skal jeg stå over.

Norge er uansett strategisk plassert for NATO, fordi herfra er Russland innen rekkevidde. I tillegg er vi da et yndet mål dersom trusselen skulle bli alvor for om vi blir slått ut, må NATO ha baser lengre unna. Men det er da en legmanns tanker. Siden jeg ikke er en “glaaset er halv-fullt tenker” når det kommer til dette, gir overskrifter som dette skikkelig klump i magen.

Når det er NATO-øvelse i Finnmark, og Dagbladet server følgende reportasje, tenkte jeg at nå går fastboende ut med at de er bekymret for om en NATO-øvelse nå kan oppfattes som en provokasjon, og det har jeg full forståelse for. Jeg kjenner også litt på den.

Men; Assumption is the mother of all fuck ups…

Da jeg klikket inn på saken viste det seg at det var reindriftssamer som var bekymret for at øvelsen vil gi store inngrep i reinens naturlige habitat, og hvilken påvirkning det vil ha på den enkelte reinen. Siden jeg nesten var forberedt på krig, ble jeg utrolig lettet på egne vegne, men ble sittende å gruble litt for meg selv.

Selvsagt må ikke dyrene lide overlast unødig, og uten øvelse i området slipper de den belastningen, samtidig som vi ikke provoserer dragen i øst. Er det ikke lurt å bare sitte stille i båten da?
På den andre siden vil jeg ha forsvar dersom trusselen blir reell, og jeg vil at de som skal forsvare oss vet hva de skal gjøre, og da må de øve. Skal vi da si at målet helliger middelet og si at den reinen som ikke takler det må bøte med liver for the greater good? Skulle det da provosere dragen i øst, så ville det vel gjort det på sikt uansett, så det er vel bedre å være forberedt på det enn å bli tatt på senga? Det blir jo å blø uansett hvilken fot man skyter seg i liksom.

Jeg er himla glad vi har det så trygt og godt som vi har det her til lands, selv om jeg tar advarslene på ramme alvor også.

2 kommentarer

2 thoughts on “Dystre tanker på en mandag

  1. Jeg ville lest gjennom ditt eget innlegg én gang til og tenkt over det. Kan det være at «trygt og godt» som alle sier Norge er bare er en ønsketenkning, en illusjon? Kan det egentlig være at Norge er et hovedmål? Norge sitter på topp i når det kommer til avgjørelser som går imot de krigslystne. Vi har nesa vår oppi alt, en finger med i spillet i alle retninger, og en rævva regjering, verste i historien 🐰

    1. Jeg MÅ tro at det er trygt og godt, selv om jeg er fullstendig klar over at det langt på vei er en illusjon.
      Vi er strippet for det lille vi har hatt av forsvar, og i realiteten er Nord-Norge ferdig servert på et sølvfat.

      Vi er den frukten som kan plukkes vederlagsfritt..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.