Last Updated:

Dobbeltmoralsk?

Categories Hverdagsliv

Fra gårdagens blogginnlegg som selv den rammeste nordlenning ville vært stolt av, helt over til det motsatte. I dag er jeg altså i kirka. Det er kanskje de som synes det er dobbeltmoralsk å gå fra å banne som en sjauer fra indre Billefjord, til så å sitte på kirkebenken så hellig og from, men jeg er ikke enig. Vi mennesker har mange falsetter, og mange av sidene våre kan være i konflikt med hverandre, men den ene utelukker ikke den andre. Vi er et produkt av dem alle sammen.

Jeg er kristen. Jeg går i kirka. Å si at jeg er kristen, er i noen miljø, nesten som å banne i selve kirka, for hvordan kan jeg være kristen når jeg synder like mye som noen annen, og hvor god kristen er man når man stadig bryter de ti bud?

La meg forklare hva jeg mener; Vi spiller alle roller. Mange roller. Hver eneste dag har vi motstridende roller som vi sjonglerer mellom. Når jeg er hjemme er jeg mamma, sjåfør, sykepleier, kokk, vaskehjelp, lærer, oppdrager, psykolog, omsorgsperson og den listen er utømmelig. På andre siden kan jeg være sur norlenning, morsom venninne, sint kjæreste og her er listen også lengre enn lang. Det jeg skal frem til er at jeg ikke er enten kristen-Heidi eller mange-tusen-forskjellige-roller-Heidi. Jeg er både og! Tidvis har jeg en indre konflikt når verdiene er i opposisjon til hverandre, men det er en del av tro og tvil.

Jeg har behov for tro. Jeg trenger å tro på det gode i mennesker. Jeg trenger å tro på det gode i livet. Noe som er større enn livet!  De moralske og etiske sidene ved kristendommen blir min rettesnor, selv om jeg ikke alltid klarer å leve etter det. Ved store katastrofer eller andre tragedier, søker jeg trøst i kirka. Jeg trenger å tro at det er en mening i det meningsløse, selv om jeg ikke klarer å se det. Kristendommen er det som redder forstanden min når verden blir for vanskelig å forstå og jeg trenger å tro på mirakler.

Jeg tror ikke på svovelpredikanter og konservative kristne som ikke skjønner at verden utvikler seg, og man må se Guds ord i nåtidens lys. Det er de som ødelegger kristendommen for mange. Når diskusjonen om homofile prester raste som verst var jeg nær å melde meg ut av kirka, men så tok majoriteten til vett.

Nu vel, dobbeltmoral eller ikke, jeg var i kirka med Vesla i dag, der Bynatt 2022 ble avviklet for konfirmantene. Det var masse flott ungdom som var i sving, og ikke minst råtøffe aktiviteter som de kunne være med på. Det er helt sikkert at kirka ikke er som da jeg var konfirmant. Den er mye kulere!

Når de henter inn Mille fra TikTok og Vegar fra Stjernekamp, har de skjønt det. Kirka skal være for alle, også ungdommene, da må man møte ungdommene med det som fenger dem. Influensere og artister. Det ble en ubetinget suksess!

4 kommentarer

4 thoughts on “Dobbeltmoralsk?

  1. Det er sant! Man fyller mange roller i løpet av en dag. Ha en fin lørdagskveld!😊

  2. Jeg er kristen, og medlem av Rødt. Også noe mange mener er uforenlig. Vel for meg er det mye likt. Det å kjempe for de svakeste i samfunnet er vel forenelig med kristendommen?
    Jeg går gjerne i kirken.
    Svovelpredikanter eller strengt kristne som mener de erindre enn andre har jeg lite til overs for.

    1. Det er egentlig litt morsomt når jeg sier jeg er kristen. Reaksjonene er alt fra øyenbrynsdans til lett måping.

      Det er nok neppe det første jeg blir forbundet med. 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.