Det jeg ikke visste jeg ville oppleve

Categories Blogg, Hverdagsliv, Reiser og opplevelser

I går dro Vesla til Paris. Guds lykke at hun i hele tatt kom seg avsted, for vi forsov oss, og våknet bare 32 minutter før hun skulle møte på flyplassen. Vi bor 17 km unna,  så det kunne gått ille hadde det ikke vært for at vi begge la godviljen til og var i bilen etter 9 minutter. Vesla kom akkurat tidsnok. Vi kan hvis vi vil.

Flyet hennes gikk 06.55, og mitt 08.10, det betyr at vi startet dagen veldig tidlig til tross for at vi sov lengre enn vi skulle. Jeg skulle til Stokmarknes på møte så flyplassen var destinasjon for oss begge.  Jeg rakk så vidt å gi ungen en klem, og vipps så var hun dratt. Da fikk jeg endelig satt meg ned med en kaffe!

På Stokmarknes var det styremøte, faglige møter og refleksjoner. Det ble en lang og intens dag. Dagen ble avsluttet med en omvisning på Hurtigrutemuseet. Det var skikkelig flott. Finnmarken er absolutt en attraksjon, og et tilbakeblikk på en historie der båten var det som bandt stedene langs kysten sammen.
Selv bilene fikk bli med båten og fikk plass på dekk.


Det ble historiske tilbakeblikk, og til og med et møte med selveste Richard With, som var en norsk forretningsmann, skipsfører og stortingsmann. Han omtales gjerne som Hurtigrutens far.

Det ble ei snill stund, med mye historie og formidling rundt hurtigrutens betydning for alle små kystsamfunn, og spesielt her nord.

Avslutningen på rundturen stod ikke tilbake for noe. På akterdekket fikk vi en intimkonsert som var både stemningsfull og vakker.
Skulle du mangle noe på din bucket-list, anbefaler jeg å føre opp et besøk hit. Det var både nostalgisk og lærerikt.
Men nå er jeg hjemme med pels-beibiene mine, og nå er det bare avslapping og helg, og helga skal brukes til å se Lille-Gull spille fotballturnering. Det blir et stort øyeblikk å se mormor-ungen på fotballbanen for første gang. Det gledes 🥰

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.