Shop som om det ikke er en dag i morgen

Categories Blogg, Hverdagsliv, Vesla og Snuppa

Jeg har forsøkt å gi Vesla gode vaner med bruk av penger, og messet om at den som sparer den har, men jeg har også messet om at man må leve hver dag som om det ikke kommer en dag i morgen. Jeg har kanskje vært litt uklar, og ikke skilt disse uttrykkene godt nok, for det virker som Vesla har tolket det som shop som om det ikke kommer en dag i morgen.

Vesla er i Paris, og har etterlevd uttrykket shop til you drop. Nå er hun riktig nok der på språkskole, så da så jeg ikke for meg at det skulle ta helt av med shoppingen. Så feil kan man ta. Hun reiste ned med en relativt velfødd konto. En konto med summer som mange kunne klart seg med en uke og vel så det. Det er hennes egne lommepenger, hun har spart fra lønna si i sommer, så det var penger hun disponerer til eget bruk. Etter kun tre dager var det tomt!

Jeg ble litt irritert fordi hun klatret bort pengene på no time, men kan jeg klandre henne? 15 år i en verdensmetropol med tilgang på all verdens moter og sminke! Det er lett å la seg friste. Som 15 åring kunne jeg gått i akkurat samme fella.

Men, Vesla har en slu mamma. Hun fikk med seg det jeg hadde igjen av euro som lommepenger i første omgang. Tilsynelatende uten tilgang på mer, men jeg hadde mine baktanker. Tenkte jeg at dette kunne skje? Ja, dessverre er jeg smertelig klar over hvor lett hun blir fristet, så hadde hun fått matpenger i samme slengen, er jeg redd de kunne gått med i det store sluket. Da hadde det blitt en kjip tur på slutten.

Hun var litt stresset i første runde, og jeg lot henne svette noen timer før jeg sendte melding om at hun skulle få dagpenger til mat resten av turen. Jeg tror hun pustet lettet ut, men mer shopping får hun se langt etter, for nå er det nok!

2 kommentarer

2 thoughts on “Shop som om det ikke er en dag i morgen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.