Last Updated:

De nære samtalene mellom mor og datter

Categories Vesla og Snuppa

Da Vesla og jeg kjørte på påskeferie, fikk vi halv annen time sammen i bilen. Bare hun og meg. Vi hadde ikke musikk på mens vi kjørte. Atmosfæren var så lun og koselig. Alt mellom himmel og jord ble snakket om. Jeg satt der å lyttet til jenta mi. Så utrolig stolt over hvor klok og reflektert hun er, samtidig som hun er varm og modig.

Hun snakket om tenåringslivet, og jeg satt bare å lyttet stille. Dette måtte være øyeblikket for den virkelige mor og datter samtalen. Samtalen om hennes ferd frem mot voksen livet. Vi har snakket om det før, men nå var tiden inne til å ta samtalen på en lun og fin måte.

“Det e nåkka æ har lyst at vi skal snakk litt om..” Jeg regnet med at jenta kanskje ville kjenne på den samme varmen og nærheten som jeg følte på. At hun ville skjønne hvor verdifull denne stunden var. Nesten hellig. Hun så litt ned på telefonen sin. Klart man kan bli litt sjenert og keitete når man snakker sånn sammen. Hun løftet ansiktet opp fra telefonen, så på meg før hun dro pusten godt inn.

“Vet du mamma, æ gidd ikke at du skal fortell mæ om sex, første gang, prevensjon, respekt og følelsa! Æ veit at æ ska ha respekt for mæ sjøl, og ikke gjør nåkka som æ ikke vil.  Æ veit æ kan ring dæ om det e nåkka, æ veit at æ kan snakk med dæ om alt, men må æ gjør det nu?Æ e bare SÅ lei av at du skal snakk om det samme hver gang! Kan vi ikke heller hør på musikk?”

Jeg ble sittende måpende å se på henne en liten stund før jeg brast i latter. Det sarte og nære var borte på et blunk! Hun bare gliste skeivt mot meg og satte på musikk. “Helt ærlig mamma! Det e drittkjedelig å snakk om sex!” Jeg bare ristet oppgitt på hodet, for jeg vet at hun mener det hun sa. To sekunder senere dundret musikken gjennom bilen, og jeg måtte bare erkjenne at jeg digger den jenta!

 

6 kommentarer

6 thoughts on “De nære samtalene mellom mor og datter

  1. Unnskyld meg, men hehehehe! Det er nesten som å høre de “små” her i huset og så feil kan man altså ta av stemningen og klokheten til disse tenåringene. Men, du skal ha for forsøket denne gangen. Syns jeg ser uttrykket ditt når hun svarte det der hehe. Klem❤

    1. Ja, jeg tror jeg tolker situasjonen og på topp, men så setter hun skapet på plass så brått at jeg ikke kan annet enn å innse at hun er smartere og klokere enn jeg tror. Og ja, det var et overbærende blikk hun sendte meg.❤

      Klem tilbake

  2. Det der er jo sånt hun snakker med ‘tante Gry’ om, det der.. Du vet.. De samtalene som har det med å sende den stakkars kule tanta inn i kortere og lengre sjokktilstander *hahaha* 😀

    1. Hahaha! Sant det!
      Jeg bare lurer på om hun ikke, som barn av den opplyste tidsalder, faktisk kunne sendt både tante Gry og mamma’n inn i sjokktilstander om hun åpnet munnen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.