Barn og gratis skolemat, jeg er ikke nødvendigvis enig..

Categories Blogg

Jeg liker at det er fokus på barns ernæring, og at tanken på gratis skolemåltid til barna er lansert. Problemet er bare at jeg tror det blir et så-som-så tilbud. Noen barn har allergier, noen barn liker ikke det de får servert, noen barn vil ha med egen mat osv. Det er jo også en tanke på hvordan dette skal administreres og hvem som skal ha oversikt over hvem som faktisk spiser. Maten skal kjøpes inn og måltidene skal tilberedes. Hva blir prislappen kontra helsegevinsten/læringsgevinsten? Ikke minst noe jeg synes det må være fokus på, matsvinn…

I fjor sommer ble jeg introdusert for uttrykket hangry. Lærdommen kom i form av en sliten venninne som var sulten og tissetrengt, i kombo med 35 varmegrader og ei klam t-skjorte. Til og med jeg skjønte at dama måtte få mat, og hun snakket ikke før etter tredje matbiten..Og det å være hangry var et faktum.

Personlig snapper jeg mye kjappere før middagen er ferdig, enn etterpå. Det samme gjelder for Vesla. Vesla er mårragretten i tillegg. Rettelse: Vesla OG mamma’n er mårragretten i tillegg. Det skal ikke så mye til for at Vesla tenner om morgenen, og mamma’n har lite tålmodighet med surr og kjeft på morgenen. Så det hender det går ei kule varmt. Det skjer bestandig før vi har fått frokosten i oss. Vesla kan av og til vise litt lemmen-tendenser. Det har nesten alltid en sammenheng med at hun spiser dårlig til frokost og/eller i lunsjen. Problemet hos oss er at hun ikke er spesielt interessert i frokost, og det betyr lite energi før lunsj. Når Vesla i tillegg finner ut at hun ikke vil ha skolematen sin, har vi det gående. Avkommet er høy-eksplosiv før middagen.

Vi har forsøkt å stå opp tidligere, men det har liten effekt. (Hun er oppe kvart på syv, og må gå kvart på åtte) Frokostblandinger med raske karbohydrater går ned på høykant, men hos oss er det forbeholdt helger og helligdager, det er ikke et tema. Så da er det frukt og grønt hun tyr til, men stort sett i beskjedent omfang om morgenen. Klart at hun hadde spist mer om hun hadde fått polarbrød og nugatti på skiva, men jeg orker ikke gå inn på de lettvinte løsningene. Vi har hjemmelaget havrebrød, og ost, fisk og kjøttpålegg. Det får holde tenker jeg. I tillegg har hun tilbud om havregrynsgrøt eller musli-blandinger. Det spiser hun i perioder, men blir kjapt matlei. Bare glem at jeg står opp å steiker grove vafler og grove muffins til frokost! Det forsøkte jeg noen ganger, men jeg er IKKE glad i matlaging og om morgenen er det ikke engang et alternativ! Jeg drar hjemmefra kvart over syv, og da har hun fått frokosten servert. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg finner den i søpla.

Jeg tenker at staten ikke trenger å spøtte i gratis skolemat til mitt barn. Hun er så småspist når det gjelder “fornuftig mat”, at jeg må ha kontroll på HVA hun faktisk spiser. Dette er spesielt viktig når jeg registrerer at hun er vesentlig mer amper de dagene det bare er ei halv brødskive som er spist i løpet av dagen, så må jeg heller ta ansvar for at hun har med seg mat som er næringsrik og sunn. Jeg er jo tross alt mamma’n hennes.

Så tilbake til det å få skolemåltid på skolen. Poenget var å sikre barna et sunt måltid fordi mange barn ikke har spist frokost eller har med matpakke. Mat på skolen skal sørge for at alle barn får et ordentlig måltid om dagen, og tanken er at det vil utjevne sosiale helseforskjeller. Jeg tror ikke det denne helsegevinsten realiseres ut fra dette. Jeg tror at sosial utjevning må jobbes med på et helt annet nivå. Sikre at alle barna får tilgang til læring, hjelp til lekser, få en trygg skolehverdag der de ikke utsettes for mobbing eller trakassering. Det er viktigere å bruke ressurser på dette, slik at skolen kan fortsette å være en lærings-institusjon som gir alle barn utvikling og læring. Helt klart at det er en utfordring med barn som kommer på skolen uten å få fylt opp energibeholderen sin. De er ofte ukonsentrerte i timene. Hvordan man skal kunne hjelpe de barna som ikke har tilgang på mat gjennom skoledagen uten at de på noen måte blir stigmatisert, er også en utfordring. For disse er løsningen med skolemåltid kjempebra. Men jeg vet ikke om jeg synes det er en fornuftig bruk av fellesskapets ressurser.

På videregående skolen her hos oss får de servert frokost når de kommer på skolen. Guttene benyttet seg av dette. Ikke fordi de ikke fikk mat hjemme, men de kunne sove lengre før de måtte ta bussen. De lovpriste ordningen. Problemet er bare at de har fortsatt med det. Dropper frokosten hjemme før de drar på jobb, og spiser ikke før til lunsj. Med andre ord en skikkelig stygg uvane som fikk satt seg. Jeg synes man skal tenke over det også.. Jaja, jeg tenker nå på så mangt jeg da..

En perfekt matpakke i følge Vesla er vannmelonbiter formet som små hjerter, jordbærbiter og vaffelkaker med smør! Jaaa.. Noen som skjønner at knekkebrød med ost, gulrot og brokkoli ikke er like fristende? Jeg har prøvd å fortelle henne at to av tre ikke er så verst, for frukten kan jeg møte henne på, men det hun IKKE får er det hun ønsker mest. Dermed ser det ut til at matpakke-krigen fortsetter neste år også…

En snack nå og da er helt innaforr. Vesla elsker å få en Babybel ost, eller litt druer i matboksen. Problemet er bare at da er det kun det som blir spist…

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.