Min strategi for vektreduksjon er enkel

Categories Blogg

Noen har spurt hva jeg gjør for at det funker med å spise stort sett hva jeg vil, og likevel ha en moderat vektreduksjon. Jeg tror ikke jeg gjør noe spesielt, men jeg tror at planfasen er det viktigste. Jeg er litt strategisk skrudd sammen i mitt hode, så det viktige var å ha mest mulig kunnskap om hva jeg kunne forvente av kroppslige reaksjoner. Jeg var så bekymret for å bli slapp og få vondt i hodet, for det var noen reaksjoner jeg hadde lest at var naturlige. Jeg måtte da ha strategier klar på hva jeg BURDE gjøre da. Jeg forberedte meg også på vektøkning i perioder der jeg kom til å skeie ut, for det vet jeg jo at skjer.

Egentlig tror jeg hemmeligheten ligger hos den enkelte. Noen funker på pulverkurer, noen på streng diett, noen med masse trening, og jeg med strategiplan.. Det viktigste er å legge en plan som er gjennomførbar også på de dagene da du bare egentlig vil gi litt faen.

Jeg har satt som mål at jeg ikke bør spise mer enn 1200-1500 kalorier i døgnet, og forbrenne rundt 2500 hver dag for å gå ned ca 1 kg i uka.

Og seriøst! 1500 kalorier kan man kjapt føre i seg i løpet av et enkelt måltid. Eksemplet er hentet fra BK, ikke fordi de er verstinger for det er de ikke, men de har gode nettsider på området, så det er lett å beregne hvor mye man får i seg.

Her er min favorittmeny:

En liten wooper cheese fra BK har 695 kalorier. Medium frites har 311 kalorier. Medium cola zero har 0 kalorier. Topper man det hele av med en creamy shake til dessert, får man i seg ytterligere 440 kalorier. Juhuu… En kosetur for å kjøpe fastfood med kidden ga meg et inntak på 1446 kalorier. Det var den dagen… Altså har jeg da fått i meg en full dags porsjon med kalorier i løpet av et kosemåltid. Men ved å bytte ut menyen til en long chicken salat med 253 kalorier, cola zero med 0 kalorier og dropper desserten, ja da har jeg faktisk 1247 kalorier igjen av dagen! Så det med bevisstgjøring rundt hva maten faktisk inneholder, er veldig viktig. For jeg vil jo fortsatt gå med kidden på BK å spise av og til.

De som kjenner meg godt, vet at jeg har litt dilla på excel. Jeg har laget et regneark med det jeg skal spise og kaloriinnholdet for en porsjon, og slik kan jeg kjapt sette sammen en dagsmeny for meg selv. Så da kan jeg trikse og mixe til jeg får i meg nok fiber og proteiner, lange kabohydrater og sunne fettsyrer. Ja også litt av det usunne også! Utfordringen ligger i at jeg ikke husker at jeg må spise før jeg kjenner jeg er sulten. Da er det egentlig for sent. Det er i de situasjonene jeg er mest utsatt for å bare stappe inn noe lettvint i påvente av skikkelig mat. Så det jobber jeg med. Faktisk så er det faktisk det vanskeligste.

Også vannet..! Jeg har ikke syntes vann var noe godt, for det smaker jo ingenting. Jada, jeg vet og har visst at man kan legge ting i vannet for å få smak, men det får man jo i brus også.. Nå drikker jeg i snitt en liter vann, men jeg glemmer det fortsatt ofte. Fornøyd likevel for tidligere kunne det gå dager mellom jeg drakk rent vann.

Men jeg skal jo ikke bare holde vekta, så da må det aktivitet til. Ved hvile forbrenner man 1 kalori i minuttet, altså 1440 kalorier i døgnet. De resterende 1060 kaloriene skal jo også forbrennes på et vis. Da er det viktig for meg å finne aktiviteter som jeg synes er morsomme og som ikke tar så lang tid. (tid er min kritiske suksessfaktor) Klipper jeg gresset en time, har jeg forbrent 660 kalorier. Går jeg en tur på 45 minutter forbrenner jeg 450 kalorier. 15 minutter yoga gir 120 kalorier og dagen er komplett med en ca. forbrenning på 2550 kalorier. Jeg har ikke tid til dette hver dag, så jeg stepper når jeg henger opp klær, danser mens jeg bretter klær og lager mat.Prøver å være mer i aktiv bevegelsene når jeg svinser rundt hjemme. Jeg bruket fitbiten og en nettside som anslår hva jeg kan gjøre for å forbrenne kaloriene.

Når fitbiten varsler om at jeg ikke har rørt meg på en time, så går jeg ut på terrassen og strekker meg, eller tusler en tur i fjæra for å få litt luft. Når jeg snakker i telefonen går jeg rundt i huset, prøver å ikke sitte i ro for lenge. Litt mer aktivitet på det jevne, sånn at jeg ikke trenger å ha fokus på aktivitet hver dag. Vesla er jo en racer på Youtube, så der finner vi filmer med yoga for nybegynnere, zumba og selvsagt styrkeøvelsene jeg ikke har begynt med ennå. Så nå er gym-matta som jeg kjøpte for sikkert tre år siden i bruk for første gang. Jeg kjøpte elastisk band også, og de pakket jeg ut av emballasjen først må, og forsøkte noen øvelser med det også. Så om det ikke er noe direkte råkjør, så øker jeg litt om litt, og stadig mer.

En økonom under administrasjon er ikke bare bare, men jeg lager meg selv underholdning om ikke annet. Det er nesten som mitt lille forskningsprosjekt.

 

Jeg gleder meg til at bollekinnene og bulldog-hakene blir borte, men da er det vel bare rynker igjen sånn at jeg ser ut som en svisker…

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Min strategi for vektreduksjon er enkel

  1. Du e flott som du e👍👍👍du har en fantastisk personlighet ska du vite❤️Æ digga dæ👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.