Årets TV-aksjon «Barn, ikke brud»

Categories Blogg

I dag går selve TV-aksjonen av stabelen, og for første gang har jeg engasjert meg for fullt. Dette er en sak som er veldig viktig for kvinner og typ sisterhood, men også for meg personlig.

Jeg kjenner faktisk en dame som var barnebrud. En fantastisk nydelig dame som aldri fikk muligheten til å få et liv basert på sine ønsker og muligheter, men som ble gitt et liv å leve på sin manns premisser. Hun var 15 år da hun ble gift, og det var et arrangert ekteskap. Rammene rundt avtalene kjenner jeg ikke til, og heller ikke fortalte hun om noe dramatisk liv med vold og overgrep, men det var ikke hennes liv. Det var ikke hennes valg. Hun fikk aldri muligheten til å velge. Hun hadde resignert under det faktum at hennes mann bestemte over hennes fremtid.

Som mamma til tre døtre, gjør det ufattelig vondt å tenke at dersom vi hadde levd i et land i fattigdom, så hadde de alle blitt giftet bort som barn. Jeg kjenner det vrenger seg i meg ved tanken! Tenk hvis en mann skulle tatt over jentene mine før de hadde vært konfirmert? Jentene mine skulle inngått ekteskap med alt det medfører, før de var begynt på ungdomsskolen? De hadde måtte slutte på skolen for å være husmødre? Bare tanken gjør meg fysisk uvel! Jeg kunne aldri la det skje. Jeg hadde sloss med nebb og ør, men jeg hadde sannsynligvis ikke hatt noe jeg skulle sagt.

Mine jenter skal vite at de er sterke og selvstendige og har sitt eget liv og fremtid å forme, og jeg vil støtte dem hele veien.
Vissheten om mine flotte vakre døtre vokser opp i den mer privilegerte dele av verden, gjør at jeg engasjerer meg. Jeg kunne aldri holdt ut en slik urett for dem, derfor kan jeg heller ikke holde det ut for de millioner av små jenter som lever med dette som en realitet.

Jeg kan kanskje ikke gjøre så mye, men jeg kan delta som digital bøssebærer, og be en instendig bønn om at alle som kan vil bidra med noen kroner til å styrke disse jentene.

4 kommentarer

4 thoughts on “Årets TV-aksjon «Barn, ikke brud»

  1. Det verste er jo at disse foreldrene her etter alt å dømme har utvist max ansvarsfullhet her ved både å holde igjen til hun i det minste var kjønnsmoden, samt å sørge for at hun kom til en fyr som virker å ha vært snill!
    Det tragiske, er jo at det er så himla mye analfabetiske i de lendene, og enda mer generell uvitenhet om det meste. Det er jo nok av ledere som bevisst sørger for å holde kunnskapsnivået i befolkningen på et minimum, da dette gjør at de kan formes som modelleire. Om de ikke vet en dritt, og ei heller kan lese seg til noe, kan de fores på med hva som helst, no question asked’.. ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.