Ny dating-ordbok for en gæmliss!

Categories Blogg

Etter å ha sjekket litt rundt dating-fenomenet innså jeg at jeg måtte ta frem forsker-genet mitt, og begynne å undersøke litt. Det er så mange scenarioer med masse benevnelser på engelsk. Så da var det bare å begynne å lete på nettet for å prøve å finne ut hva alt dette betyr i praksis. Nå skal det jo sies at jeg har fått med meg noe nytt, men det ble mang en høy og støyende latter mens jeg leste. Masse engelske ord som var ment å skulle være forståelige. Jeg skjønner at det er lett å adoptere engelske ord i dagligtalen, for jeg er ille på det selv, men for meg som nærmer meg godt voksen med stormskritt, ble det too much, men altså:

Spooning er definitivt min soleklare favoritt. Man ligger inntil hverandre med ansiktet samme vei og koser. Ikke nødvendigvis noe sensuelt eller seksuelt over dette. Bare nytelse.

Fuckboy/girl er en som manipulerer slik at de får tilfredsstilt sine behov for sex uten forpliktelser. I min tid kalte vi det for å være laus eller rundbrenner.

Date er et avtalt møte, mellom mennesker som er, eller kan tenke seg å bli kjærester. Problemet er bare at det virker mer som om det er et møte for å vurdere om partneren er pulbar (ikke et uttrkk jeg liker, men som faktisk brukes)

Ghosting er et relativt nytt begrep,der daten din dumper deg ved å rett og slett slutte å ta kontakt eller svare på henvendelser fra deg. Dette er faktisk en greie som skaper en jævlig følelse av den som rammes, for de har ingen mulighet til å vite hva eller hvorfor det gikk galt.

Submarining er når noen du har datet en periode bare blir borte, for så å sende en «hvordan går det» -melding. Gjerne uten noen som helst forklaring eller beklagelse for hvorfor man ikke har latt høre fra seg. Jeg skjønner ikke egentlig at noen gidder en runde to når noen har vært en douchbag i første runde.

Orbiting starter da med at du ghoster daten din, men du holder deg fortsatt litt i nærheten på nettet. Det vil si at du slutter kanskje å svare på meldinger og å ta telefonen når en du har datet ringer, men du liker og kommenterer samtidig bildene til vedkommende på sosiale medier. Dette gjør jo at motparten ikke får noen avslutning av “forholdet” eller noen fortsettelse heller. Man står forvirret tilbake og skjønner ikke et spøtt!

Sneating er satt sammen av ordene «sneaking» og «eating» og betyr at du går på date kun for å få et gratis måltid. dette gjør at mange ønsker delt regning. Unge jenter/gutter dater gjerne eldre damer/menn for å få spandert et måltid som hjelper i en ellers mager studentøkonomi. Jeg har vurdert dette rett før lønning, men ungene nekter faktisk å bli med på det. Hørt sånt!

Det hersker vel liten eller ingen tvil om at disse fenomenet skyldes at det er en ny tidsepoke innenfor dating, da hovedsaklig på nett. Det er litt skremmende at fenomenet nettdating gjør at det er mer akseptabelt at folk behandler hverandre ufint. Det virker som om det er mer legalt å lure noen, være utro og i verste fall svindle. I søken på å finne ekte kjærlighet er det mange som lar seg lure. Hva er det egentlig som gjør at folk som ellers er relativt anstendige trygge mennesker blir så utrolig slem bak et tastatur?

Jeg tror at man blir mer skeptisk av internett når det kommer til personlige relasjoner. Det er lettere å drive med utroskap og å holde skjult et dobbelt-spill. Jeg merker selv at jeg hører hva folk sier, men jeg tror bare sånn passelig på det, så Googler jeg for å finne ut om det faktisk er tilfelle. Det gir jo mang en latter da. En ting er hva som er reelt og en annen er hva man ønsker kunne være reelt. Jeg og han jeg dater, har nesten ikke relasjon på nettet. Det er rett og slett fordi vi stadig krangler om det, enten det deles for mye eller for lite. For det første har vi forskjellig holdning til internett generelt, også kommer det jo til de dårlige erfaringene man gjør seg. Vi er ikke enige, men har valgt å la den ballen ligge død, og ikke diskutere våre internett-vaner. Det ender bare med sure miner. Det skal ikke være enkelt, men vi slipper i såfall disse nettdating-fenomenene og er overgitt til å ta en real krangel face to face!

Lykke til til alle som skal på date!

Jeg skal også på date, men må vente til Mr. Right kommer.

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Ny dating-ordbok for en gæmliss!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.