Jeg er alvorlig deprimert

Categories Blogg, Hverdagsliv

«Jeg er alvorlig deprimert, og klarer ikke mer av dette nå!» Det var de første ordene som ramlet ut av meg da jeg gikk inn på legebesøket,

Skal si legen reagerte umiddelbart, og jeg hadde hans fulle oppmerksomhet. Jeg ble unektelig litt beklemt, for jeg mente jo bare at jeg værsjuk og deprimert av mangel på sol og varme. Ikke deprimert for alvor liksom. Jeg var bare innom for å få en aldri så liten kontroll. Dessverre var ikke prøvene den mest lystige lesingen, så det ble et lengre besøk enn forventet.

For noen år siden hadde jeg en skikkelig lei depresjon etter et traume, det var skikkelig slitsomt. Jeg brukte veldig mye energi på å holde oppe fasaden, og hadde ingen energi igjen til å jobbe med meg selv. Det føltes som jeg gikk mot strømmen hele tiden, og problemet var ikke så mye alle følelsene, men heller at jeg var helt tom! Jeg følte ingenting, og ga meg egentlig faen i alt og alle utenom Vesla. Det var utrolig slitsomt. Men som kjent, tiden leger om ikke alle, så de fleste sår, og etterhvert fikk jeg livet back on track.

Min lege behandlet meg gjennom dette, og selvsagt reagerte han umiddelbart når jeg kom inn på kontoret og utbrøt noe slikt. Godt å vite at han fortsatt er opptatt av min psykiske, så vel som min fysiske helse. For å dempe alvoret, spurte jeg om jeg kunne få sydentur på blå resept, men da lo han bare av meg.

Man skal ikke tulle med depresjoner, eller bagatellisere det. For de som står i det, og har stått i det i flere år, er det ikke en bagatell. Det er slitsomt og vondt. Det var bare en solid skivebom å bruke en så alvorlig diagnose for å sutre over været, men det dier vel litt om hvor lei jeg er av å ha det surt, kaldt og vått rundt meg!

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Jeg er alvorlig deprimert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.