Vesla har gjort et foreløpig karriere-valg

Categories Blogg

Nei, Vesla ville ikke bli politiker. Det var gørre greier, ingen tvil om det. Jeg vil nesten dra det så langt og si at Vesla nesten var full av politikerforakt  der hun stod og gjorde ablegøyer på løvebakken.

Ettermiddagen og kvelden i forgårs ble benyttet til en lang gåtur, UTEN shopping. Vi gikk bare å pratet og så på alle de fine plassene. Klokka ni var det fortsatt 25 varmegrader ute så det var en nydelig kveld.

Å balansere på slakk line er ikke det enkleste i verden, og hun var så nær men akk så fjern.

Vi gikk ned til Aker Brygge, og jeg ville vi skulle gå videre utover, men det ville ikke hun.
«Mamma, det e jo kjedelig å bare fær å gå på ei  kai! Det gidd ikke æ!» Det var et yrende folkeliv utover, men vi er to på ferie, og jeg var bare fornøyd med at hun ville gå så mye så vi tok peiling på slottet, men jeg sa ikke noe før vi var nesten fremme.

«Koffør  ska vi fær på slottet når kongen og dronninga e i Bodø. Det e jo bare dumt når ikke dæm e hjemme!»

Jeg så poenget og vi gikk ned Karl Johan til vi kom til juridisk fakultet. Vesla lurte på hvilket bygg det var, og jeg sa det var her de utdannet advokater. «Åhh! Da e det jo skolen min! Hær skal æ gå!» Hun skravlet i vei om det å være advokat, og hvorfor hun passet perfekt til det. Dessuten ville hun ha bilder av hvor hun skulle   utdanne seg.
Jeg tror jeg ble litt forbauset egentlig. Hun har tidligere snakket om at hun vil bli danser eller modell. Det er første gang hun har fortalt hva hun vil bli og hvorfor. Jeg ble overrasket over hvor reflektert hun snakket om yrkesvalg og hennes ambisjoner, og jeg måtte bare si hun kan få til akkurat hva hun selv vil, men bak alle yrkesvalg ligger det hard og målbevisst jobbing.

Så var det bildene da.. Og Vesla viste akkurat like lite ærbødighet på juridisk fakultet som på løvebakken, til stor latter fra mamma’n og ikke minst de som gikk forbi. Glemt var tanker om fremtiden og tilbake var 13 åringen som var full av ablegøyer!

4 kommentarer

4 thoughts on “Vesla har gjort et foreløpig karriere-valg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.