Vesla disker opp med mat og helse

Categories Blogg

«Mat og helse igjen! Holy crap! Det betyr at middagen blir ferdig altfor tidlig, jeg må lage halvparten av den, og kjøkkenet blir erklært katastrofe-område.Vesla nekter å rydde, og jeg blir forstyrret hele dagen. Det gidder jeg ikke i dag altså!»

Det er alltid slitsomt når barna begynner å lage mat selv. Mange merkelige retter finner veien til tallerknene, og utrolig mye rot på kjøkkenet.. Jeg elsker at ungene lærer å lage mat OG rydde opp mens de er på skolen. Da slipper jeg å lære de det. Bortsett fra når det er corona-tid.

Da må mor ofre kjøkkenet og tida si. Selv om det skal innrømmes at det ikke er lystbetont.

Da hun skulle lage menyen tenkte jeg mitt. Middag og dessert. Dette kunne bli interessant, men vi dro å handlet det hun trengte.
Hun måtte dele en oppskrift i to, og når hun fikk 350g delt på to til å bli 1,75 kg, tenkte jeg at det var best jeg overvåket litt. Hun kokkelerte og styrte på kjøkkenet. Midt i det hele ringte hun en venninne for å skravle!?

Hun fikk klar beskjed om å legge på, og konsentrere seg om maten. Bare det at hun gjorde det uten spørsmålstegn var en bragd. Det begynte å komme liflige dufter fra kjøkkenet og Vesla nynnet og sang for seg selv.

Hun dekket på, og trengte kun hjelp til å ta ut ildfast-formen. Vi ble invitert på et herre-måltid. Det var utrolig god mat!!! Ovnsbakt laks med grønnsaker til middag, og Oreo-fristelse til dessert.

Etter desserten sa jeg at jeg skulle rydde av, og ante at det kunne bli litt av en jobb, men kjøkkenet var bort i mot strøkent!

Kanskje det er håp for den vesle rot-høna mi også? ❤️

2 kommentarer

2 thoughts on “Vesla disker opp med mat og helse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.