Våg å snakke Roma midt i mot!

Categories Blogg

«Den modige kritikk er mer nødvendig enn noen gang, fordi makten sminker seg med kommunikasjonsrådgivere og designer ord.» Per Fugelli.

Det er så befriende å lese innlegg som strider mot etablerte sannheter. Deilig når noen våger stille spørsmålstegn ved lover, regler og sedvaner. Det være seg over alt i samfunnet.

Når man skriver et innlegg som taler Roma midt i mot, må man være sterk. Man må være beredt å stå i stormen. Sette sjøbein før man publiseres og la det stå til.

Jeg liker at folk sier jeg tar feil, men hvis det ikke kommer argumenter som understøtter kritikken, kan jeg heller ikke ta det seriøst. Gnisninger kan gi nye løsninger om man forsøker å komme til enighet, men om man bare protesterer fordi det ikke behager en selv,  blir det sjelden en løsning på noe, bare et økt konflikt nivå.

Jeg forbeholder meg retten til å være kritisk til det jeg synes er dypt urimelig, eller bakstreversk og gammeldags, for det er på tide  å tenke nytt og å være åpen for at samfunnet er i endring på godt og vondt.

­

2 kommentarer

2 thoughts on “Våg å snakke Roma midt i mot!

  1. Enig. Vi er nødt til å ha rom for et vidt spekter av meninger. Jeg føler imidlertid det blir stadig snevrere rammer for hva som er”lov”, og det skremmer meg faktisk.. Et velkjent eks fra blogg-verdnen, er dette med ‘eksponering’ av barn. Plutselig var det som om alle ble revet med i en slags massesuggresjon mot dette, hvilket i mine øyne var, -og er urovekkende som fy å være vitne til. Dette ene synet var det eneste som fra da av fikk aksept, hvorpå de som måtte finne på å gå i mot denghetne strømmen, utsettes for den reneste lynsjmobben..
    Jeg har jo selv også mer eller mindre kontroverse innlegg med gjevne mellomrom, og er faktisk svært overrasket over enda ikke å ha mottatt ei eneste ‘skyllebøtte. Uenighetene har istedet kommet som fruktbare innspill som bidrar til å heve innlegget! 🙂

    1. Ja, jeg liker innleggene dine nettopp fordi det ofte ligger sterke, gjennomtenkte meninger bak, og det liker jeg. Det å lese innlegg som bryter med mine vedtatte sannheter gir meg rom for å lærere og å utvikle meg som menneske.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.